lördag 24 maj 2008

Vida antar utmaningen....

Vida har blivit utmanad av Vardagspussel att anta en utmaning och det kan man ju inte låta bli helt enkelt! Utmaningen består i att svara på följande frågor:

Vad gjorde jag för tio år sedan:

Jag fick verkligen tänka till för att sortera ut 1998 i minnesbanken men efter ett tag klarnade det. För tio år sedan var jag bosatt i den vackra staden Göteborg som har en plats i mitt hjärta för alltid. Jag läste Psykologi vilket var en av milstolparna i mitt liv. Jag hittade något som jag brann för och för en person som innan inte ens sett i sin fantasi att hon skulle ta en universitetsexamen så började en dröm ta form. 1998 umgicks jag i massor med mina fantastiska vänner (varav de flesta jag hade läst Spanska med). Vi åkte på utflykter till Skagen, hade picknick i Slottskogen och åkte ut i Göteborgs skärgård för att kasta oss ut från klipphällarna i det klara vattnet. Vi var alla studenter så det var de billiga, enkla nöjena som vi ägnade oss åt. Vi fikade i timmar i Stadsdelen Haga och delade på den gigantiska bullen för 12 kr och tittade ut på kullerstensgatorna medan vi pratade om våra drömmar, erfarenheter och vardagligheter.

5 måsten att göra imorgon

Imorgon är det söndag och jag har faktiskt inga måsten alls då utan däremot roliga saker. Jag ska fika med vänner och dansa Lindy hop på Chicago75


dåliga egenskaper

Hmm... när jag blir exalterad avbryter jag, jag blir sur om jag inte får sova och äta som jag ska.. ibland är jag lite fyrkantig och vill göra saker på mitt sätt..

5 platser där jag bott

Gällivare
Här föddes jag i Lapplands inland. Här har jag många gånger återvänt och förundrats över natur, barndomsminnen och min enorma kärlek till mina morföräldrar som fortfarande bor kvar.

Häradsbygden (en bygrupp utanför Leksand)
Här växte jag upp i en by med röda knuttimrade hus och slingriga grusvägar som ledde till djupa tjärnar där man badade hela somrarna. Jag gick i byskola där alla kände alla och världen var liten och trygg. Vännerna var nära och skogen lättillgänglig.

San Sebastián i Baskien (Spanien)
En kurs i spanska på pappret men på livsvägen en milstolpe. Här föddes kärleken till resor och att upptäcka andra kulturer men även insikten att man klarar så mycket mer än man tror. Hela mitt liv och självbild förändrades efter denna vistelse.

Göteborg
Fantastiska stad! Jag kan fortfarande känna en längtan tillbaka och när jag är på besök är jag lycklig över att ha Göteborgs gator under mina fötter. Här förändrades livet återigen i form av utbildning och en fantastisk grupp vänner som fortfarande betyder mycket för mig.

Svedmyra (Enskede, Stockholm)
Lilla mysiga Svedmyra med sin Svedmyraskog som befolkas av liljekonvaljer, rävar, rådjur och massor av hundägare. Här bor jag nu och här känner jag mig hemma.

5 jobb som jag haft

Röjsågsröjare i skogarna kring Leksand en sommar. Har fortfarande intyg på att jag kan hantera en röjsåg.

Barnskötare på olika förskolor i olika städer. Har lärt mig mycket om mänskligt beteende och gränssättning. Ett fritt jobb som jag trivdes bra med under den perioden.

Vårdare på gruppboende för funktionshindrade. Oerhört roligt jobb!

Kundtjänsthandläggare på SEB kort. Lärde mig massor om att kunna spegla kunden, bemöta människor, administrera, informera men framförallt var det roligt att arbeta på ett privat företag eftersom jag alltid tidigare arbetat kommunalt. En erfarenhet som lärt mig massor.

Behandlare på AB Mando (ätstörningsklinik). Utmanande, roligt, spännande, tufft arbete som har lärt mig enormt mycket och gett mig massor av nya vänner för kollegorna är helt enkelt fantastiska.

4 personer jag vill veta mer om

Kista Chic
Anne-Maj
Eremitha
Å den sista personen kan vara precis vem som helst som känner sig utmanad ;)

3 kommentarer:

  1. KistaChic delar gärna med sig av den här utmaningen privat. Det hör dock inte hemma på min blogg. :)

    SvaraRadera
  2. Misstänkte det Kista Chic men jag fick ju lov att fråga för jag vill ju veta mer...

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen