fredag 20 juni 2008

Glad midsommar!


Stor varm midsommarkram till er alla, hoppas ni får fina dagar! Själv ska jag på privat fest utanför Norrtälje och ser fram emot det. Kortet togs förra midsommarafton innan vi klädde vår lilla majstång på en ö i Stockholms skärgård.

Midsommar är magisk för mig. Kanske beror det på att jag är uppvuxen i Dalarna där man firar midsommar i flera veckor, såväl innan som efter midsommar. I lilla Leksand så har man drygt 100 officiella majstångsresningar varav den största inne i själva Leksand och där brukar det samlas mellan 20-30000 vilket är ganska mycket eftersom Leksand är ett litet samhälle. Majstången i Leksand kallas faktiskt Sveriges majstång.

När man var tonåring så hade man full koll på vilka majstångsresningar man skulle gå på och vilken dag eller helg det var.. vi hade alltså midsommarfirande i flera veckor. Jag insåg inte att detta var unikt förrän jag flyttade till Göteborg och det visade sig att de knappt firade alls på det traditionella vis som jag är uppvuxen med. Om ni förresten skulle vilja åka till Leksand någon gång så är den stora majstångsresningen en riktigt fin ceremoni. Spelmännen (självklart iförda dräkter) kommer in till Leksand i de gamla kyrkbåtarna (som man förut rodde till kyrkan från byarna som kantar Siljan) och tågar sedan genom Leksand med ett följe som bär dekorationerna till majstången som slutligen reses i Gropen (som är en stor grop där man ser bra vart man än sitter). Oerhört vackert och traditionellt.

Man kan inte växa upp med dessa traditioner utan att betrakta midsommar som en av de verkliga storhelgerna och även om jag inte firat i Dalarna de senaste åren så bär jag med mig känslan i hjärtat. Jag hoppas ni alla får en fin dag oavsett hur ni firar och om ni firar.

Kram från Vida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen