torsdag 10 juli 2008

Bloggpiraten rapporterar om vad som verkligen hänt på senaste tiden....

Japp.. nu är jag tillbaka, som jag sa så kommer jag att komma när Vida minst anar och jag själv har lust. Minns ni mig? Annars kan ni läsa detta inlägg.

Jag är tillbaka för att jag tycker att Vida glömmer bort att rapportera om vad som händer i hennes vardag.. jag trodde att det här var en dagbok på nätet men hon verkar mer fokusera på alla tankar om livet som snurrar i hennes huvud (typiskt nån i fiskens tecken).. så därför tänkte jag att jag skriver en rad om de två senaste veckorna där det har hänt massor med saker.. tur att jag finns och påminner henne på detta vis! Det är inte alla bloggar som har en egen bloggpirat!

Det första som hände var att hennes tidigare anställning löpte ut (eftersom hon sagt upp sig) och hon fick lov att besöka arbetsförmedlingen.. sånt tycker inte Vida om att göra men om man är ansluten till a-kassan så måste man det. Varför hon inte tycker om det? För att hon inte tror att det är genom dem hon kommer att få en ny tjänst.. och för att de tar upp att hon har en gammal utbildning till barnskötare (från gymnasiet) och att hon ska vara beredd på att ta även sådana jobb.. det är ju inte direkt därför hon läst vidare på Universitet och belånat sina studier. Om hon ville arbeta som barnskötare skulle hon kunna gjort det i 15 år och inte vara där hon är idag och för någon som vill följa sina drömmar så känns inte det som rätt väg.. Som tur så var jag med i väskan som moraliskt stöd.

Nåväl som uppvägning till besöket hos arbetsförmedlingen så hade hon en anställningsintervju på en tjänst som hon verkligen vill ha dagen därpå. Vilket hon såklart tyckte var kul men samtidigt kändes läskigt.. hon kan vara bra självkritisk ibland och överanalysera varför hon sa si eller så.. hon har blivit bättre genom åren men ibland trillar hon dit igen. Å så dåligt kan det inte ha gått för imorgon ska hon träffa dem igen för intervju nummer två vilket innebär att hon fortfarande är intressant för tjänsten ; )

Sen så har hon ju haft sin lillasyster på besök.. det är så skönt när hon kommer för oss alla. Hon är mycket lugnare och tar saker i sin egen takt... sen skrattas det ju en del. Som när hon berättar vad som hände med en av Vidas gamla planscher från hennes tonårsrum. När hon växte upp så var det ju trendigt med halvnakna karlar varvat med par i solnedgång som dekoration mellan solfjädrar och annat rysch. En av de där planscherna (som för länge sen var ur tiden och nedplockade) tog lillasyster yster (9 år yngre) och hängde upp på sin gymnasieskola som motvikt till lättklädda damer som killarna i klassen hängt upp. Det var en rejäl plansch som nog inte gick någon förbi. Detta är första gången Vida får höra det och hon skrattar så tårarna sprutar och så där galet högt som bara hon kan.

Andra händelser under veckan som hon glömt berätta.. hon passade på att dricka ett glas rosévin på Blå Porten på Djurgården med gamla kollegor, skratta mer än hon trott till filmen Sex and the city, utforska Riddarholmskyrkan med sin magiska vän, fikat på kulturfik, Cafe Mineur och mysiga Notholmen vid Tyresö slott (hon älskar att hänga på fik för att läsa, prata och bara vara) och ha en solig picknick i Naturreservatet Sandholmarna. Hon har fått en bok om Knutbymorden av en helt okänd person och hon drack öl på Oliver Twist för att fira sin väns nya jobb. Sen har hon lyssnat på alla dessa sommarpratare.. hon borde allvarligt söka för det där..

Sådärja.. nu börjar även den här bloggen likna en dagbok. Tur att någon i det här hushållet ser över sitt hus.

/Bloggpiraten

8 kommentarer:

  1. Liv du har en helt underbar blogg!!
    Känner igen dig så väl bara genom hur du skriver. Besöker din blogg med jämna mellanrum och tycker väl att du även kan tänka på att författare är ett yrke...(du som står i ett vägskäl i yrkeslivet..)
    Du har verkligen förmågan att få ner dina tankar i skrift så det blir intressant och man blir alldeles tagen. Keep on blogging Livert!!

    Kram Anna Ringström

    SvaraRadera
  2. Aha... jag är också Fisk... men mest som en Skorpion.

    SvaraRadera
  3. förstår nu att han bloggat hela dagen..då han inte var med på picnic..du är underbar/ kram K

    SvaraRadera
  4. Låter spännande med jobbet :)

    Jag ska också plocka ihop olika kurser och har tänkt inrikta mej på arbetsliv och hälsa. Men jag får se längs vägen hur det bli. Psykologi ska jag ha som huvudämne iallafall, läste A-kursen när sonen var liten.

    SvaraRadera
  5. Madde: You're welcome :)

    Anna R: Välkommen och tack för allt snällt du skrev. Visste inte att du läst min blogg. Tycker att det är kul att du känner igen mig trots att det var kanske 10 år sedan eller mer sen vi sågs... Drömde faktiskt om att bli författare när jag var ung (ja efter att jag slutat drömma om att bli cirkusartist så klart) och vem vet.. kanske bloggen får igång skrivarlusten igen. Jag märker själv att jag tycker om att skriva.. Kramar i massor och hoppas verkligen att vi får ihop en klassfest eller kanske bara en fika när jag är hem. Om du kommer förbi Stockholm så hör gärna av dig!

    Nina: Å folk brukar säga att jag påminner om en tvilling men jag har mitt individuella horoskop ställt någonstans och har massa olika influenser.

    K: Ja, det var det bloggpiraten satt och gjorde medan vi chillade och åt god mat. DU är underbar!

    Malve; Låter jättespännande med kurserna.. håller tummarna att du får ihop det.

    Å till er alla... ha en fantastisk kväll!

    Kramar från Vida/Liv

    SvaraRadera
  6. Lycka till på anställningsintervjun. Det kommer mest troligen att gå superbra.
    Intressant att du är personalvetare, det är nämligen jag med. Jag gick däremot programmet eftersom det var enda möjligheten att få ut specifikt personalvetarexamen på Lunds Universitet.

    SvaraRadera
  7. Maria: Tack så mycket!

    Ett litet förtydligande.. jag är inte personalvetare utan beteendevetare (så inte någon kommer och skriver mig på näsan).. sen har vi säkert flera ämnen gemensamt.. verkligen en liten värld :)

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen