tisdag 15 juli 2008

Våga tänka nya tankar och pröva nya saker..

Att utmana sina rädslor är viktigt anser jag för att växa som människa men även att våga göra nya saker och tänka nya tankar.


I Åsa Nilsonnes sommarprogram så tar hon upp just det. Hur viktigt det är för hjärnan att utmanas och tänka i nya banor. Det kan vara så enkelt som att lyssna på musik man inte hört förut. Under programmet har Åsa en egen målsättning med sitt musikval, hon vill spela åtminstone ett musikstycke under sitt program som lyssnaren inte hört.

Jag som studerat psykologi har hört det förut men hon uttrycker det på ett sånt enkelt sätt och med stöd av vetenskaplig forskning så jag tycker att alla som kan borde lyssna på det programmet för att förstå vikten varför det är viktigt att tänka nya tankar, utmana hjärnan men även att göra nya saker.

Att jag inledde med att påminna om vikten av att utmana sina rädslor är för att ibland går nya saker och rädslor hand i hand. Man kanske vill göra något nytt men skräms av sin osäkerhet, sin trodda oförmåga och att man inte vet hur det ska kännas, vara eller vad resultatet blir. Men vad man själv tror är omöjligt är många gånger möjligt som underbara föreläsaren Klas Hallberg brukar säga.

När vi ändå pratar om rädslor, nya saker och sommarprogram så kan jag inte låta bli att kommentera Björn Ulveaus underbara program där han är modig och går ut och berättar om sin dåliga självkänsla och sin oerhörda rädsla för att inte duga men även om sin resa i minnets allé. Ytterligare ett sommarprogramtips.

Nu kanske ni undrar vad jag gör för nya saker i mitt liv, det senaste är att jag försökt få in ett statistikverktyg på bloggen trots att jag inte kan i stort sett något om programmering och html-dokument. Först hade jag tänkt vänta till min programmerande drakflygare kommer hem efter att ha virvlat i bergen runt om i Europa men sen tänkte jag att jag gör ett försök och ser om jag får det att fungera. Det värsta som kan hända är ju att det inte gör det och då är det väl bara att ta bort det så länge... man måste våga och se om det går, oavsett om det är något litet eller stort.

Något annat nytt jag gjort är ju att starta den här bloggen och våga dela med mig av mina tankar till både vänner, familj men även totala främlingar. Det har varit mer utvecklande för egen del än vad jag trodde när jag började, framförallt har det varit skönt för mig att få tänka mina egna tankar igen och påminna mig själv om vad jag tycker är viktigt. Men även en ny värld som öppnat sig där jag får ny input genom att läsa andras tankar.

Så min uppmaning till er är att testa något nytt idag, det kan vara hur litet som helst.. köp en annan dagstidning än ni brukar, ta en ny väg till affären eller om ni bara vill lyssna på annan musik än ni brukar så surfa in på you tube och lyssna på något slumpvis.

7 kommentarer:

  1. Tack för ett berikande och riktigt klokt inlägg. Man fastnar så otroligt lätt i samma spår pga rädsla som sagt
    Har testat detta förut och döm om min förvåning när jag upptäckte att jag klarade av saker som jag inte trodde att jag kunde av gammal vana...köra bil inne i en storstad för att ta ett exempel

    Tack och ha en underbart fin dag

    kram
    /Emma

    SvaraRadera
  2. Det är en fröjd att läsa dina inlägg som blandas av humor, glädje och tänkvärdheter och beskrivande resor :)

    Jag som är sthlms född, hänger med i tunnelbanans virvlande resa :)
    och njuter....Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Åh så sant. Att utmana sina rädlsor är att se att det omöjliga är möjligt.
    Du skriver så klokt.
    Kram
    Chissra

    SvaraRadera
  4. okej, jag tar på mig blå tights. kram!

    SvaraRadera
  5. När bröt min högra arm i mars fick jag plötsligt ändra allt... använda vänster arm och hand, som höger istället för den då brutna högern.

    Fortfarande lever jag så... att jag tar till vänsterhanden och armen istället för höger. Det var nyttigt tror jag.

    SvaraRadera
  6. Tjing Tjejen!!
    Kul att du lyckades med bloggräknaren.....kan ju säga att jag är absolut inte någon datanörd men jag lyckades också efter lite jävlar annama!!
    Ha det bäst!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  7. Till er alla: Tack och jag gläds åt er modighet och är glada över att just ni hittade mig här!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen