lördag 30 augusti 2008

Höstglöd

Igår föll ett höstregn stilla över mig och idag så skiner solen från en klarblå himmel. Hösten vilar i luften. Jag är lycklig över det eftersom den tidiga delen av hösten är underbar i mina ögon.

Jag drömmer om långa höstpromenader omgiven av sprakande färger och högar av löv att hoppa i. Choklad med vispgrädde på ett fik i Gamla stan med ett droppande paraply vid min sida. Kvällar med levande ljus och en kopp varmt thé samtidigt som regnet slår mot rutan. Biobesök som avslutas med en promenad under en stjärnbeströdd himmel. Varma halsdukar, polotröjor och fina höstsjalar som vänner stickat till mig hjälper mig att svepa in mig i en liten kokong av höstglöd och se naturen byta skepnad och förvandlas.

Så jag välkomnar hösten, välkommen in jag kommer att njuta av ditt sällskap fram till November när jag kommer att börja längta efter vinterprakt. Men det är då och nu är nu.

7 kommentarer:

  1. Oh du härliga! Du skriver så fint......Jag gillar också hösten men kan liksom inte få till det så där fint som du får det att låta när du skriver! Jag gillar kylan och de vakra färgerna på löven.......
    Ha det bra i Storstan!!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  2. Här är en till som ser fram emot hösten...den finaste årstiden tror jag...eller alla har sin tjusning förståss, men hösten är och förblir speciell. Många pratar om höstdepp....men jag blir inte deppad av hösten...
    Skulle jag vara deppig så beror det inte på årstiden utan pga något helt annat. Underbara vän och bloggare....du förgyller min vardag och det ska du ha ett stort tack för.... Jätte kramen från Ängla-Li

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Du har så rätt- hösten är vacker! Ändå är det så svårt att minnas det från år till år. Besvikelsen är alltid lika stor varje år då sommaren tar slut -"nu är det bara höst kvar"! Men det går som sagt att njuta av hösten också, den har sin charm.
    Trevlig helg, Madde!

    SvaraRadera
  4. Dina ord om hösten lägger sig som ett glitteregn över mitt hjärta. Visst är hösten den rent estetiskt vackraste årstiden om man frågar mig. Den höga klara luften är dessutom så ljuvligt underbar men som jag sa tidigare, i år känns det vemodigt att konstatera att sommaren är över och vi går mot mörkare tider. men förmodligen har det med en tillfällig inre obalans att göra.
    Kram påre´och tack för att jag hra möjligheten att läsa och följa dina berikande inlägg
    /Emma

    SvaraRadera
  5. Kvistas: Härligt med fler höstälskare. Om du kommer förbi storstan så lovar jag att bjuda på varm choklad med vispgrädde.

    Ängla-Li: Kom hit så tar vi härliga höstpromenader och njuter tillsammans. Du är välkommen när du vill.

    Madde: Jag tror många känner så och inte alls gillar hösten för de bara ser den som beviset på att sommaren är slut. Hoppas du också har en härlig helg och har du vägarna förbi storstan så hör av dig.

    Emma: Ibland är det vemodigt och det är ok det med. Man kan inte alltid tycka att allt känns bra oavsett i balans eller inte.

    Höstkramar till er alla

    Vida

    SvaraRadera
  6. Du fick med precis allt som är underbart med hösten. Idag har jag tagit farväl av sommaren, så nu är jag mentalt mogen för hösten.

    SvaraRadera
  7. Det gör jag med vindens melodi. Jag är en riktig lipsill när det kommer till kritan!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen