torsdag 4 september 2008

Livets mönster...

Jag har ett favoritcitat ur boken "Winonas Väv" (Priscilla Cogan) som jag ofta tänker på (fast i förkortad mening). Hela citatet lyder så här:

... Linnet eller mattan med dess vävda bilder används ofta som symbol för livets komplexa symboliska mönster och ödets hemliga avsikter. De representerar det mer övergripande i våra liv, som vi inte vet något om så länger vi lever ...det är inte förrän i ålderdomen när man ser tillbaka som man ser att det fanns ett mönster i alltsammans.
(Marie Louise Von Franz - Sagotolkning)

Jag tror inte att det krävs att vi blir gamla innan vi kan se mönstret. Men i mitt liv så har jag märkt att jag ibland när jag befinner mig mitt i en process inte se syftet i det som händer. Men helt plötsligt ser jag den röda tråden och att jag kanske behövde just den erfarenheten för att få något annat eller utvecklas i någon riktning. Så väljer jag att se livet, inte som ett virrvarr utan som en väv, matta eller kanske ett vackert lapptäcke med bitar av turkost som lyser upp.



12 kommentarer:

  1. Hej Liv, visst är det nog så som du säger...rätt vad det är så lyckas man finna den röda tråden..el iaf vägen dit!

    Fick för mig att det var ngt jag inte svarat dig på..och fick leta bland kommentarerna..och det var kådisarna vi gjorde i skolan, ja...*s* Jag har faktiskt en kvar ngnstans, tror jag! Så visst minns jag det!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Åhåja, det är nog bra om man upptäcker mönstret innan mönstrets slut.

    SvaraRadera
  3. åh, jag tänker så på filmen lapptäcket?! om den heter så. en mycket gammal underbar film om olika generationers kvinnor som hjälps åt att sy ihop ett lapptäcke...
    om jag inte minns helt fel.

    ett mycket vackert lapptäcke med turkost som lyser upp, och jag är inte turkos men detta var väldigt vackert.

    kul att du ska bli moster!!
    visst är det underbart och farligt med alla fina barnkläder och saker!?
    själv har jag haft stor shopping på åhlens och deras ekobarn kläder...
    haha härligt härligt
    men farligt farligt

    kram

    SvaraRadera
  4. Japp... livet är som ett lapptäcke med fullt av fina färger och några mindre fina. Ofta väljer vi att titta på just de mindre fina färgerna.

    Jag kikar mest på de finaste färgerna nu för tiden.

    SvaraRadera
  5. Fick precis samma flash som Jenny.
    Filmen heter Hur man gör ett amerikanskt lapptäcke. Plockade nedanstående från Lovejoy.
    Finn (Winona Ryder) är en universitetsstudent som under en sommar hos sin mormor och gammelmoster funderar över hur hon ska göra med sin avhandling och med ett frieri. Huset och dess gäster genomsyras av historier om gammal kärlek och hjärtesorg då medlemmarna i mormoderns syklubb samlas runt hoptråcklingen av ett lapptäcke. Deras erfarenheter av stor passion, sann kärlek, svek, glädje och smärta visar att man måste gå sin egen väg och följa sitt hjärta.

    SvaraRadera
  6. Linda: Ha,ha har du dem kvar! Då kanske du kan pyssla sådana med barnen och säga att såna gjorde du när du var ung. Om jag minns rätt målade vi dem i läckra 90-talsfärger och mönster.

    M: Välkommen hit! Jag är övertygad att man ser mönstret innan mönstrets slut om man bara bemödar sig om att ta en titt.

    Jenny: Aha, den har jag nog inte sett men det låter som en film jag skulle tycka om. Det är farligt spännande att bli moster.. det finns ju så mycket fint! Försöker vänta tills den lilla piraten är född så hon/han får saker som passar dess personlighet :)

    Nina: Jag väljer också att fokusera på de fina rutorna. Det blir roligare då..

    Maria: Tack för titeln. Som jag skrev till Jenny så låter det som en film jag skulle gilla så den ska jag försöka se :) Tänk vad man får tips bara genom att skriva ett blogginlägg.

    Ha en trevlig kväll allihopa!

    /Vida

    SvaraRadera
  7. Den boken har jag läst men det var länge sen men jag vet att jag tyckte om den.
    Citatet är ruskigt klokt och användbart när livet känns lite komplicerat emellanåt.
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  8. Om saker snurrar på för fort eller är för omtumlande kan det vara svårt att se vad det ska leda till. Men förr eller senare så ser vi nog den röda tråden bara vi lyfter blicken. Kramar...

    SvaraRadera
  9. Emma: Jag har den. Läste om den för några år sedan och jag tycker att den innehåller en del klokheter. Ja, jag brukar trösta sig med att det mesta har en mening även om man inte kan se det just då.

    Gisan: Kloka ord och du har så rätt.

    SvaraRadera
  10. Var det du som ville se kaniner på foto? Jag ska fotografera dem idag... i alla fall.

    Önskar dig en underbar lördag!

    SvaraRadera
  11. Hej Vida - eller A, min medseglare i den lilla båten till och ifrån.
    Jag är så glad att jag hittade tillbaka till min egen blogg, så att jag därigenom fann din. Du skriver så vackert! Mina kvaliteter som vän är diskutabla åtminstone avseende frekvensen på kontakt, men jag kommer att följa dig! Och förhoppningsvis uppdatera mitt vågspel lite oftare hädanefter.
    Varma hälsningar från Havet!

    SvaraRadera
  12. Nina: Japp, det är jag som gärna ser dina kaniner på bild :)

    Skeppsfrun: Wow! Du är varmt välkommen till mig. Vad roligt att du hittade hit och tack för snälla ord. Ser fram emot fler havsdoftande inlägg från dig!

    Kramar från Vida

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen