söndag 26 oktober 2008

Schack matt?

Jag är en obotlig fatalist säger min vän samtidigt som hon drar ut ytterligare en slinga ur slinghättan. Det är början på ett intressant samtal om hur man tacklar saker och vad man tror om livet. Jag minns inte att just hon och jag har diskuterat detta ämne tidigare så jag ber henne förtydliga hur hon tänker... det intresserar mig och för egen del har jag funderat mycket på det.

Vissa saker tror jag inte att jag kunnat lärt mig på något annat sätt även om det inte alltid varit roligt under tiden. Men man kan lära sig något av de flesta situationer och välja att se det som en erfarenhet som man kan använda sig av.

Det var ett medvetet val att skriva VÄLJA för jag anser att vi väljer hela tiden. Även att välja att inte göra något är också ett val. Genom att inte förändra sig till exempel så VÄLJER man att stanna där man är. Alla ser det inte så men jag gör det och jag har haft förmånen att se när människor väljer att förändra sina liv totalt. Förändring är inte alltid till det bättre men att göra aktiva val tror jag är det. Vill jag bo här? Vill jag arbeta inom det här yrket? Medvetenhet med andra ord (ämnet som jag valde att gästblogga i när jag fick chansen hos Enbart).

Jag har inga enkla svar på frågan om ödet men vissa saker som hänt i mitt och andras liv känns ödesbestämda. Kanske är det så att man har olika livsvägar man kan välja mellan men det finns vissa broar som är de enda som man kan ta för att komma över till andra sidan där livsvägarna fortsätter. Mina funderingar fortsätter, som sagt har jag inget fullständigt svar på vad jag exakt tror ännu... det kommer väl. Men jag tror att vi har ett högre syfte med våra liv och uppgifter som vi är ämnade att ta itu med..

Hur tänker ni som läser? Tror ni på ödet? Vad väljer ni i erat liv?


12 kommentarer:

  1. Jag tror precis som du... kunde inte skrivit det bättre själv.

    SvaraRadera
  2. val-välja att inte välja är oxå ett val, att låta andra välja är ytterligare ett val, jag väljer att tycka att du e bra! kram K

    SvaraRadera
  3. Tacka inte mig ;) det var http://enbart.blogg.se/ som ville ha med dig =)

    SvaraRadera
  4. Måste erkänna att det här med val har varit ett stort problem i mitt liv. Ofta KAN jag inte välja utan låter tiden gå tills besluten fattas åt mig, av nån annan för att aldrig kunna bli beskylld för att ha tagit fel beslut. Det här har jag jobbat stenhårt på och blivit bättre.
    Klokt inlägg som vanligt
    kram

    SvaraRadera
  5. Håller helt med dig. Vi gör hela tiden val. Det gäller bara att vara medveten om att man själv väljer och att man faktiskt har ett val. Alla kan påverka sina liv genom att göra medvetna val.

    SvaraRadera
  6. Ser det som du ... likadant faktiskt! Jag hade förmånen att kunna förstå relativt tidigt i livet att allt är val, och det har jag medvetet levt efter allt sedan dess. På det viset tar man automatiskt ansvar och kan inte se sig själv som ett offer för omständigheterna.
    Sedan tror jag också att det finns en karmatisk aspekt i det vi möter och i de alternativ vi har att välja mellan, men då är vi inne på en annan aspekt av det hela.

    SvaraRadera
  7. Min filosofi: Agera SOM OM du har en fri vilja tills du blir överbevisad om motsatsen - och när du väl blir överbevisad kommer du inte längre att ha något emot att låta livet självt välja, för du kommer att vara ETT med livet...

    Förresten, Liv, du sa att du valt att lägga in en länk till min blogg i din lista. Varmt tack! Men lustigt nog är den osynlig i min dator... :-)

    /Svante

    SvaraRadera
  8. Googlade efter ett skönt citat som jag bara kom ihåg delvis. Hittade det inte, men fann ett ännu bättre: "We must believe in free will, we have no choice!" Isaac Bashevis Singer

    Det ligger mycket i det! :-)

    /Svante

    SvaraRadera
  9. Tack söta du för din fina kommentar :-) Blir alltid lika glad av dig :-)

    Har mycket just nu, och hinner inte med bloggandet,,,har börjat jobba mer och orken på kvällarna tryter, men om jag kommer till storstan någon gång hör jag gärna av mig,,,det skulle vara väldigt roligt att träffa dig :-)

    Kramar i massor.

    Ps( ibland tror jag på ödet, ibland på slumpen,,,ibland tror jag att allt är planerat in i minsta detalj,,,det skiftar lite efter mitt humör på dagen :-))

    SvaraRadera
  10. Jag tror på ödet och även på andra liv. Jag tror dock inte att ödet gör att vi slipper välja. Valen ingår i våra öden. Vi måste vara aktiva i vår riktning av livet. Kramar...

    SvaraRadera
  11. Nina: Spännande!

    K: Å jag tycker du är bra. Det har jag valt men det var ett lätt val.

    Misca: Aha, det var som 17. Då får jag tacka honom.

    Maria: Låter klokt.

    Eremitha: Den där karmatiska aspekten är jag nyfiken på.. vore kul att läsa mer om..

    Visa vägen: Klokt som alltid och det ligger mycket i det.

    Vindens melodi: Klokt att vila från bloggen då du har så fullt upp. Jag finns kvar om du tar upp den någon dag. Hoppas vi ses en dag. Skönt att kunna välja efter dagsform.

    Gisan: Klokt som alltid!

    SvaraRadera
  12. Det var roligt att komma hit, hade faktiskt inte läst hos dig innan min förändringtext kom upp idag :) jo, jag tror att jag styr iaf, både medvetet och omedvetet, jag kliver iväg och förändrar, ibland lite fort, men medvetet, inte alla val är medvetna ännu, tyvärr. Men jag jobbar på det. Att lära mig känna min känsla och våga ha tilltro till den. Det är svårt när man inte har haft tillgång till sina känslor. Tack för alla dina fina tankar och ord hos mig! Du var i mina tankar i fredags, satt på centralen och fick för mig att du satt där och stirrade ut en tjej haha...varm kram!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen