torsdag 30 oktober 2008

Sommar i Oktober..

.. kommer till mig i form av nedladdade sommarprogram som jag kan lyssna på igen (för jag har redan lyssnat på alla från sommaren och åren innan eftersom jag bara älskar det programmet). Alldeles gratis och lagligt laddar du ner programmen från 2005 och framåt från deras hemsida. Jag har hört alla och lyssnar gärna igen. Jag minns vissa stunder när jag lyssnat som på den varma midsommardagen då vi alla samlades utomhus i Roslagens famn för att lyssna på premiärprogrammet av Fredrik Lindström eller när jag och mormor förra året satt på verandan i Gammelstad och lyssnade på folkets sommarpratare eller i år då jag och mamma sitter på varsin sida av köksbordet och lyssnar på slutet av Pia Johanssons program. Listan kan göras lång.

Men nu är det oktober och jag sitter och lyssnar på Björn Ranelids program på väg hem från jobbet. Regnet slår mot rutan på tunnelbanan och jag är trött. Ungefär 17 minuter in i det nedladdade programmet kommer orden som får mig att sluta andas och som går rakt in i mitt hjärta. Här är delar av den texten:

Varje människa existerar endast i ett enda exemplar
och när hon är borta kan hon inte ersättas av någon annan.
Vi simmar från stranden JAG till stranden DU i havet VI.
Kärlek är den enda atombomb som kan utplåna kärlek och ondska i världen.
Vi går långt för att upptäcka ett mirakel och glömmer bort att det finns inom oss.

När ett barn föds darrar alla kompassnålar på jorden.
Då borde alla krig tystna,
hur långt ut i rymden når det nyfödda barnets skrik?
Nu slår ditt hjärta och nu porlar mitt blod.
Barnet har redan i sitt första andetag gjort sig förtjänt av sin plats i världen
och den kan inte bli större genom pengar, ära och berömmelse.
Ingen människas värde kan bestämmas av ekonomer, politiker eller furstar.
...
Ingen nobelpristagare i fysik, kemi eller medicin
kan förklara kärleken, sinnligheten, lusten, glädjen och skrattet.
Varje tår från en människas öga är ett löfte om framtiden.
När våra kroppar är för små så gråter och skrattar vi
ty vi kan inte härbärgera glädjen och sorgen.
Min mamma och pappa är döda
men närsomhelst slår dom ut som en blomma i mitt öga.
...
Kärleken väger ingenting och likväl är den mäktigare än allting annat i världen
Ingen kan förklara och mäta kärleken men alla kan känna igen den i ett ansikte.

(Ur Björn Ranelids sommarprogram 2008)



14 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska ord!
    Dem sparar jag.
    (Både i hjärtat och på datorn.)
    Tack!

    SvaraRadera
  2. Snälla, sluta inte andas. Inte för länge, i alla fall. :-) Kärleken andas genom dig; genom oss alla.

    /Svante

    SvaraRadera
  3. God morgon
    Helt fantastiska ord. Dom behövde jag idag. Jag tackar släpper ner axlarna och känner in dessa klokheter....
    Här är det vinter idag kan jag lova ;/
    Ha en fin fredag min vän
    >Kramar
    Emma

    SvaraRadera
  4. Ja du det var vackert coh sant skrivet.
    Jag ryser.
    kram

    SvaraRadera
  5. Skeppsfrun: Visst är dom underbara. Han har verkligen språkets gåva.

    Visa vägen: Ingen fara, jag har än så länge alltid börjat igen men det är nästan så jag glömmer bort att andas när något är sådär bra.

    Livskrafter: De är så vackra, men ännu vackrare när man hör honom säga det men jag kunde inte låta bli att dela med mig. Avundsjuk på den där vintern. Vill också ha vinter.

    Chissra: Visst är det. Jag rös också när jag läste det.

    Kram till er alla.

    SvaraRadera
  6. Vilka starka och härliga ord.

    Ha en trevlig kväll. Kram

    SvaraRadera
  7. Jag skäms, men jag har aldrig lyssnat på sommarradion...;)

    Men nu är jag tillbaks igen med ny blogg och nya krafter!

    Kram på dig//Linda

    SvaraRadera
  8. Maria: Visst är dom!

    Mizca: Självklart ska man vara med och rösta.

    Linda: Skäms inte, jag är inge vidare på inredning.. man har olika talanger helt enkelt. Spännande med din nya blogg.

    Kramar till er alla från Vida som längtar efter vita flingor som dalar ner över Stockholm

    SvaraRadera
  9. Nu gråter jag... Senaste dagarnas alla sorger och glädjeämnen rinner på mina kinder samtidigt som jag njuter av dessa ord. Tack för allt vackert du förmedlar! Kramar...

    SvaraRadera
  10. Gisan: Tack. Det är dock Björn Ranelid som ska ha det största tacket..

    SvaraRadera
  11. Jag älskar hans språkkonst.
    Tack du rara för att du tog med mig igen på en resa i minnenas allé.
    Som du har även jag ett förhållnade till sommarprogrammen och de ger någonting av livet som är så unikt.

    Alla har sitt speciella perspektiv och utgår från det som just nu är viktigast för dem...det i sin tur speglar kanhända det samhälle vi lever och får ta del utav i ett nu.
    Kramen till dig!

    SvaraRadera
  12. Jag älskar hans språkkonst.
    Tack du rara för att du tog med mig igen på en resa i minnenas allé.
    Som du har även jag ett förhållnade till sommarprogrammen och de ger någonting av livet som är så unikt.

    Alla har sitt speciella perspektiv och utgår från det som just nu är viktigast för dem...det i sin tur speglar kanhända det samhälle vi lever och får ta del utav i ett nu.
    Kramen till dig!

    SvaraRadera
  13. *EN RIKTIG DRÖMVINST! Plocka själv ihop vad du vill ha i din goodiebag, till ett värde av 1200 kronor.* Tävla hos Nitania: http://nitania.blogg.se/2008/november/vinn-hos-mig-en-dromgoodiebag-packa-i-vad-d.html

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen