onsdag 19 november 2008

Jag är ingen såndär datanörd..

.. säger min morfar.

Nej, just datanörd är inte direkt det första jag tänker på när det gäller min morfar. Musiker, färghandlare, travälskare och allkonstnär ligger liksom närmare till hands.

Han är inte rädd för att lära sig nya saker och köpte därför en dator förra året som han nu använder dagligen. Han kollar hästar, aktiekurser, söker ord till mormors korsord, läser min blogg och mailar. Det tycker jag är roligt och imponerande. Men nån datanörd det är han inte minsann tycker han och jag håller med. Men jag tycker att det är stort att han fortfarande vill lära sig nya saker.

Min mormor är likadan men hon har lärt sig sms:a istället så vi håller kontakten den vägen. Sen läser hon min blogg (med hjälp av morfar) så helt plötsligt så säger hon, det där vet jag redan för det har jag läst på bloggen. Då blev jag lite paff.

För 10 år sedan (alltså 1998) så ringer min mormor till mig och säger att de ska åka jorden runt. Då hade de köpt en charterresa som de begav sig iväg på, så de åkte faktiskt jorden runt flera år innan jag gjorde det. Vid den tidpunkten var de 67 och 68 år och tog chansen när de fick den vilket jag tycker är helt fantastiskt och de har varit till flera ställen som jag inte besökt men vill åka till.

Det här inspirerar mig och jag har nog i efterhand insett att det är klart att man med såna förebilder vågar gå sin egen väg, följa sina drömmar och lära sig nya saker. Fast själv är jag nog mera datanörd än jag vågar medge som regelbundet surfar in på bloggkoll, facebook och mailen, men det känns helt ok för det berikar mitt liv.

12 kommentarer:

  1. Vilka härliga morföräldrar du har! Det är när jag hör sånt som jag blir så VARM om hjärtat! Tänk vad mycket jag har kvar att lära mig, att se, att uppleva, att resa till, att vara med om etc etc etc. Varje dag är ett nytt äventyr, om man bara vill.

    Vilket coolt foto-Charles sväng gäng, helhäftigt namn!

    KRAM från Eva

    SvaraRadera
  2. Eva: Visst är det och bakom trummorna sitter han, min underbara morfar!

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är det vi alla egentligen behöver; att ständigt vidga våra ramar. Genom att våga nytt håller vi sinnena unga, håller vuxenmuren nere.

    SvaraRadera
  4. Ja måste hålla med de andra om vilka fantastiska morföräldrar du har :) och förstår att du älskar dom, och att de insprirerar dig i ditt liv. Ha en fin tid där hos dom :) Varm kram

    SvaraRadera
  5. Det är så härligt med äldre människor som vågar att ta för sig.

    SvaraRadera
  6. Jag är absolut en datanörd. Jag har 5 hemsidor och en sjätte på gång.. ^_^

    Tack så jättemycket för dina ord! Jag blev så glad när jag läste din kommentar!
    Så roligt att höra! ^.^

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga morföräldrar du har. Snacka om inspirerande. Var rädd om dom och ha det riktigtmsyigt där uppe i norrkrmar
    Emma

    SvaraRadera
  8. Så underbara förebilder du har! De låter som de bästa morföräldrarna. Just de du förtjänar. Kramar...

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar morfar och mormor du verkar ha. Helt supersköna.
    Njut av din tid där nu gumman.
    kram

    SvaraRadera
  10. Härligt att se pappa bakom trummorna. Själv har jag många härliga minnen från min uppväxt med honom som trummis. Du kan hälsa att jag spelar med hans gamla vispar på Cajun emmelanåt i vår verandaorkester. Ge nu godingarna en jättekram från mej o passa på att ladda energi från norr.
    Psst, ser du solen nå't. Kram MAmarina

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig morfar! :)
    Och vet du... jag har en mamma (snart 70 år gammal!) som BLOGGAR! :) Jag fixade i ordning en blogg åt henne som hon sedan fick i sin paketkalender från mig och tjejerna i fjol. :)
    http://bloggmormor.blogspot.com/

    Stoooor varm kram
    M I N D I

    SvaraRadera
  12. Ja absolut fika när du kommer hem.... På torsdag kanske....
    kram
    Chissra

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen