söndag 23 november 2008

Snöfall och medaljregn...

.. bjuder helgen på här i vackra Gällivare. Jag blir rörd och berörd när jag ser tävlingarna på tv, man känner sig närmare bara av att veta att det handlar om kilometrar mellan soffan och de bilder som fyller tv-rutan. Magiskt.

Är du nostalgisk? Det är min vackra och omtänksamma mormor (blott 17 år på bilden) som ställer frågan när vi tar vår dagliga vinterpromenad. Ja, jag är nog en obotlig nostalgiker och som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är det lätt att bli nostalgisk på platser som man inte har sin vardag i längre. Så jag blir det när jag är här. Mitt arv, mina minnen och mina erfarenheter är ju en del av den jag är idag.

Men ibland så leker jag med tanken.. hur hade mitt liv blivit om min pedagogiska mamma inte hade lämnat Gällivare och jag hade växt upp här? Hur hade mitt liv varit om jag själv hade valt att stanna kvar i Leksand? Ja, det vet man ju aldrig men jag är väldigt nöjd med hur mitt liv ser ut idag och de beslut jag har fattat.

Jag har tagit med mig några ord jag hörde en gång: Du fattar dom beslut du kan utifrån var du befinner dig och vilka erfarenheter du har vid den tidpunkten, du kanske skulle fatta andra beslut idag men du gjorde då vad du tyckte var rätt. Med andra ord så försöker jag att verkligen tänka igenom mina beslut men när dom väl är fattade och genomförda så försöker jag att inte blicka tillbaka och ångra något utan att vandra vidare på livets stig och blicka framåt.

För vi kan inte ändra det förflutna men vi kan påverka nuet och framtiden. Så var snälla mot er själva för ni gör alla så gott ni kan och livet kommer inte med bruksanvisning så det gäller att pröva sig fram och se vad som fungerar. Nostalgin den bär jag dock med mig och ibland kommer den på besök precis som det tysta snöfallet som just nu dalar som små vita stjärnor från himlen.


9 kommentarer:

  1. Gällivare...tänk jag har en gammal vän som kom därifrån..Carina Nordmark...har inte sett henne på länge men hon var som en solstråle .
    Hoppas du haft en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Vad bra skrivet. Du fick mig verkligen till att tänka efter. De beslut som är fattade är verkligen fattade och inget att ångra. Jag gjorde vad jag trodde var bäst då. Tack kära Liv, en sten föll från mitt hjärta.

    SvaraRadera
  3. Hej hej Liv, så himla bra skrivit!! Det ska jag bära med mig!
    Jag har lagt till din blogg på bloggkoll and I love it!!!! ;-)
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Någon gång i mitt liv skulle jag vilja gå på de där vägarna, skogarna och stigarna i det förtrollande, vintervackra Gällivare tillsammans med dig Vida. Så du får visa mig alla dina barndomsminnen, betydelsefulla platser och vackra vyer. Minns hur avundsjuk jag var på dig när vi gick i låg/mellan-stadiet och ni skulle åka nattåg till mormor och morfar, allt omkring det lät så mysigt. Hoppas din sista kväll och natt i Gällivare varit riktigt mysig. Stor kram från Annika

    SvaraRadera
  5. God morgon min stjärnevän:)

    Vilket härligt inlägg om nostalgi. Jag kom på mig själv sitta och le sådär fånigt när jag läser dina rader igen. Ja, jag är också nostalgisk...lite FÖR mycket faktiskt men som vi sagt tidigare man är ju den man är och så länga man kan vara närvarande i nuet så är det nog ingen fara tror jag:)

    Mormor är vacker som en dag på bilden förresten.
    Här snöar det också kan jag lova. På snedden. Det blåser nämligen halv storm också....men det ska vara lite kärvt när det är vinter tycker jag

    Sist men inte minst vill jag tack för din underbara kommentar i min blogg. jag blev rörd och varm i hela kroppen. Jag är så glad att du dök upp i min livsbana
    kramar
    Emma

    SvaraRadera
  6. Ja, det är så sant,,, vi har alla våra olika ryggsäckar att bära, och vi väljer som det känns rätt för tillfället,,,och som sagt så har vi alla val att göra :-)

    Kramar.

    SvaraRadera
  7. Vackra tankar. Nja jag är nog inte nostalgisk. Kankse i korta korta stunder eller inte riktigt. Jag är ju så tankspridd att jag liksom inte hinner.
    kram

    SvaraRadera
  8. Ja, du har helt rätt! Även jag känner igen de där orden... man fattar beslut utifrån sina erfarenheter då och där, med de allra bästa avsikterna...

    Tack för dina underbara kommentarer som droppar in när de behövs som bäst!

    SvaraRadera
  9. Fin mormor du har! Och som vanligt skriver du så bra, och rätt.

    Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen