onsdag 3 december 2008

Äntligen..

..går bragdguldet till en handikappidrottare nämligen Jonas Jacobsson. Han tog 3 guld i Paralympics i år och har tagit 16 guld totalt. Han har tagit medalj i varenda paralympics sedan 1980 (det är en 28-årig guldresa) men han har dessutom 15 VM-guld, 24 EM-guld och ett 30-tal SM-guld i bagaget.

Det som retar mig en dag som denna är att varför så dålig massmedial bevakning under de här åren. Vi har ingen annan svensk idrottsman eller kvinna med den meritlistan och långa karriären och många känner inte ens till honom (inklusive mig) medan namn som Holm, Bergqvist etc finns på allas läppar.

Men nu äntligen så bryts mönstret och för första gången går priset till någon med funktionshinder. Det värmer i hjärtat.

6 kommentarer:

  1. Ja sånt värmer VERKLIGEN i hjärteroten :)

    kramisar till dig från mig
    Emma

    SvaraRadera
  2. Ja det var VERKLIGEN på tiden. Handikappidrotten är sorgligt styvmoderligt behandlad... knappt någon uppmärksamhet.
    Hoppas det fortsätter i den andan, i alla fall ett steg i rätt riktning, tack för det guldbragdsjuryn :)

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Lyckades skriva kommentaren i förra inlägget.

    Håller helt med, mer uppmärksamhet till dessa utövare. Dom står det respekt av!

    Kram igen!
    Annelie

    SvaraRadera
  4. Ja du man kan bara såga äntligen!! Det var verkligen på tiden!! Men jag har hört oändligt många bortförklaringar till varför det inte hänt tidigare och jag orkar inte en kommentera dessa!!
    Nu har det ju i alla fall Äntligen hänt!!

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Jag håller verkligen med. Det är många gånger en bragd isig att vara funktionshindrad och klara de hinder det innebär. Att dessutom vinna och vinna igen är helt klart värt bragdmedlaj.

    Bra, dags att säga som Gert Fylking. Äntligen!!!

    SvaraRadera
  6. Ja, det var verkligen på tiden.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen