söndag 1 mars 2009

Böcker lästa i Februari

Nu när Mars äntrar kalendern är det dags för lite sammanställningar.

Februaris bokslut när det gäller läsandet ser ut som följer:

Beatriz och himlakropparna av Lucía Etxebarria
Spansk författarinna som skriver om sex, droger, homosexualitet och komplicerade relationer. Hon är feminist och vill revoltera mot den traditionella kvinnorollen. Tydligen har hon fått kritik i Sverige för att hennes kvinnoporträtt är klichéartade men själv anser hon att hon speglar sitt samhälle. Jag som bott i Spanien är lite benägen att hålla med. Kvinnorollen är väldigt annorlunda från den svenska. Nu till boken.. stundtals är den oerhört vackert skriven, ibland brutal och ibland sorglig. Jag läste den snabbt så nånstans berörde den mig och samtidigt så ligger den så långt ifrån min verklighet att jag har svårt att identifiera mig med personerna.

Att välja glädje (en bok om att få ett bättre liv) av Kay Pollack
Alldeles UNDERBAR bok. Den här borde alla läsa. Även om jag redan har hört det mesta så skriver han det på ett så bra och lättillgängligt sätt. Ett klart boktips med andra ord. Den finns i pocket och jag tycker MÅNGA borde läsa den här boken och åtminstone reflektera över det han tar upp.

Matildas vals av Tamara McKinley
Det här är boken som jag fick av en vän då vi gick igenom de pocketböcker hon inte skulle behålla i en flytt. Australien, människoöden och kärlek höll mig i ett fast grepp då jag sträckläste den. Passade mig utmärkt då det var dimmigt och grått i väderleken utanför rutan.

Med huvudet bland molnen av Susanna Tamaro
Lånade jag av skärmflygaren som hade den liggande. Läste den snabbt men det är inte en bok som gjorde något större intryck på mig. Förstod inte riktigt syftet eller vad författaren velat förmedla. Stundtals glimmade den till och var oerhört välskriven och vacker men jag kunde inte identifiera mig med någon av karaktärerna riktigt på något plan.

Familjeaffärer av Tony Parsons
Lättläst, underhållande men framförallt tänkvärd bok. Jag gillar verkligen hans sätt att våga skriva om svåra saker men med en underfundig ton stundtals. Detta gör inte att det känns som om han inte tar livet på allvar.

Mera självkänsla av Mia Törnblom.
Läser om denna bok som handlar om något livsviktigt det vill säga självkänsla (att vi duger som vi är oavsett vad vi presterar). Jag tycker om att Mia skriver på ett rakt sätt som gör att vem som helst kan läsa boken oavsett läsvana, hur insatt man är i psykologi och man kan känna igen sig. Det behövs såna böcker. Sen är hon praktiskt vilket man behöver. Att skriva bra, tack, hjälp dagbok är något jag gör i perioder och det gör en skillnad för min del.

Den trettonde historien av Diane Setterfield
Ett spontaninköp till bokcirkeln med en huvudkaraktär som heter Vida Winter. Jag tyckte om den, en berättelse i gammeldags tappning med mysterium, udda personligheter och kärlek till böcker. Den har liknats med 1800-talsromaner och jag förstår varför.

Stormblomma av Tamara Mc Kinley
Åter en bok som jag fått av min flyttande vän. Den var lättläst och underhållande och precis vad jag behövde då. Blir mer och mer sugen på att åka till Australien när jag läste den. Jag har bara läst två böcker av Tamara men jag tycker mig se ett mönster i teman i de böcker jag läst av henne.

Arbetsmarknadscoaching - handbok för dig som arbetar med att stötta arbetssökanden av Karin Tenelius
En bok som jag läst i min nya tjänst för att förkovra mig in i coachingens värld. Många kloka tankar kring hur man ska bemöta dem som söker jobb eller sin egen väg. Om fler arbetade såhär när de möter arbetssökande så tror jag man skulle nå mycket bättre resultat. Ingen aha-upplevelse när det gäller coachingtips men det är väl ganska naturligt om man redan har läst coaching.

The complete guide to coaching at work av Perry Zeus och Suzanne Skiffington
Bra bok med många infallsvinklar men framförallt inriktad på coaching inom jobbets ramar såväl för anställda som hur man coachar chefer och när coaching är en bra teknik. Återigen en bok som jag läst i arbetssyfte och där jag kommer att gå tillbaka och kanske läsa vissa delar. En del upprepningar om coaching om man redan läst några böcker men upprepning fungerar som en påminnelse som man kan behöva i vissa lägen.

6 kommentarer:

  1. Vad du läser! Hur hinner du med allt? Jag har fem böcker i bokhyllan som jag vill läsa hela tiden, men får aldrig riktigt tid (kan bero på att jag också är översvämmad av kurslitteratur). Men vad är knepet med att hinna med läsningen? Varje kväll innan man går och lägger sig kanske? Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad jag tycker om din läslista. Den ger mig alltid nya tips. Vissa böcker har vi båda plöjt igenom under samma månad, både Pollack och Törnblom. Jag tycker att dessa böcker hjälpt mig att tänka utanför kuben.

    SvaraRadera
  3. Trille: Ja, säg det... men så är jag också en riktig bokmissbrukare och måste alltid ha en bok med mig. När jag pluggade så blev det dock mest kurslitteratur och när jag väl var ledig så var väl inte läsning det mest prioterade. Jag läser på tunnelbanan, när jag väntar, sittandes på fik, hemma hos skärmflygaren. Läser inte så mycket när jag krypit till kojs för då somnar jag oftast ganska snabbt...

    Maria: Vad kul! För min del handlar det mest om att jag vill komma ihåg vad jag själv läst och vad jag tyckte. Tycker om bokslut och att vända blad.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig sammanställning, vännen!:)
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  5. Vad du hinner läsa böcker! Är vrålimpad... hittade i alla fall två direkta "favoriter" utifrån dina beskrivningar som sätts upp på boklistan!

    Hoppas kunna börja beta av den där listan snart... men än är hjärnan för rastlös för att läsa böcker... blir mest en himla massa hoppande mellan meningarna, raderna... och inget sammanhang.

    SvaraRadera
  6. Här fick man många lästips...och det tackar man för...Den här gången är det nog bara Mia Tärnblom och Kays Pollacks böcker jag läst...
    Intressant
    kramar
    Emma

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen