lördag 2 maj 2009

Böcker lästa i April 2009

April månad blev det inte lika mycket läsning som vanligt. Det fina vädret lockade till långpromenader och caféhäng. Men följande böcker blev lästa:

Middag med Mr Latte, en kärlekshistoria med recept från New York
Den här boken är ett impulsköp men ett ganska skönt sådant. En matskribent vars krönikor blev underlaget till en bok. Varvat med recept och privatliv var den lättläst och jag som varit i New York vid ett tillfälle hamnade där i tanken. I ett parallellt liv skulle jag kanske ha bott i Grenwich village och njutit av storstadens puls och utbud. Det är så mysigt där.

Må BÄST orka mer - inspiration till ett optimalt och roligare liv av Katarina Widoff
Den här boken valde jag när jag lämnade blod senast. Tänkte att den kunde vara användbar i vissa sammanhang. Berör många områden och tar upp viktiga frågor men det mesta har jag läst förut. Kommer kanske att kunna använda vissa delar i mitt jobb och den är bra som lite allmän uppslagsbok och tankeställare i vissa lägen.

Kafka på stranden av Haruki Marakami
Den här boken läste jag efter ett boktips som Malve skrivit och placerat i sin virtuella bokhylla. Tyckte verkligen om den och sträckläste den stundtals. Roligt att läsa en japansk författare och en alldeles underbar berättelse. Jag tyckte verkligen om den och den rekommenderas varmt. Nu vill jag läsa hans andra böcker också.

Mindfullness-en väg ur nedstämdhet av Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal och Jon Kabat-Zinn.
En bok som lästes på jobbet i utbildningssyfte. Verkligen gedigen bok om Mindfullness som verktyg om man inte mår bra. Mängder av övningar och exempel och den innehöll även en cd-skiva som man kan använda. Läsvärd helt klart.

The memory keepers daughter av Kim Edwards
Månadens bokcirkelbok och en fantastisk sådan. När jag väl började läsa så kunde jag inte sluta. Carrroline hade valt denna underbara och starka bok. Jag levde med karaktärerna och tänkte på boken och ville nästan inte gå av bussen när det var dags. Min varmaste rekommendation för den är verkligen heeeelt fantastisk och så välskriven. Läs den!


Sturemordet av Stieg Trenter
På jobbet finns böcker och jag kan inte vara utan en så när jag läst ut bokcirkelsboken och skulle sova hos skärmflygaren lånade jag med denna. Det var verkligen en tidsresa i Stockholm för snart 50 år sedan man fick uppleva till viss del. Det tog ett tag att vänja sig vid språket, dialogen och könsrollerna. Men den var helt klart underhållande och det är kul att läsa böcker jag inte skulle läst annars.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipsen. Kafka på stranden låter intressant. Läste ju pojkår av Coetze nyligen. Stark.

    SvaraRadera
  2. Jag bara älskar dina boklistor:)
    Ha en fin kväll, gumman.
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  3. Ännu fler bra boktips! Dessa listorna blir perfekta att ha till sommaren.

    SvaraRadera
  4. Tack för alla härlig lästips sötis
    varma kramar
    Emma

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen