lördag 29 augusti 2009

Jag sitter på bryggan...

... och blickar ut över vattnet.

Jag hör suset i vassen blandas med det avlägsna ljudet av trafik och ibland hörs musiken från festivalen popaganda. På andra sidan ser jag cedergrenska tornet sticka upp och jag påminns om Stockholms bästa julbord i fantastisk miljö. Naturhistoriska museet vilar högt över grönskan och är verkligen en vacker byggnad. Jag skymtar taket på bergianska trädgårdens växthus och minns ett besök där med pedagogiska mamman. Stockholm är sannerligen vackert och har så många vackra platser.

Skärmflygaren ska träna och jag har tagit en promenad under tiden och det är då jag hittar bryggan. Min bok och anteckningsbok blir liggande och så sitter jag bara på bryggan och lyssnar på ljudet från vattnet, trafiken och fiskaren som gång på gång kastar i sin lina i vattnet. Tankarna och känslorna löper fritt och den reflektion som jag såväl behöver får den plats den behöver. Vid vatten finner jag ofta lugn. En tillfällig tankeplats. Där vilar jag.

Tankeplatser kan jag hitta varsomhelst och jag behöver dem för jag gillar ju att reflektera och leka med tanken. Men den dagen jag flyttar in i mina drömmars pippihus så kanske jag bygger ett litet hus tillägnat tanken. Jag såg nämligen ett på en djurgårdspromenad som nog har just det syftet. Finurligt, klokt och vilsamt för själen. Där kan tanken få luft under vingarna.

16 kommentarer:

  1. Åh, ett tänkarhus... så har jag aldrig sett på filosofin... att liksom tillägna den en fysisk plats, men det är ju en otroligt bra idé!:.))

    SvaraRadera
  2. Låt tankarna flyga fritt i vinden, de behöver det ibland.
    Ett litet tänkarhus skulle kanske vara lösningen men för egen del skulle jag nog riskera att fastna där. Mina tankar har en tendens att snurra runt sig själva om och om igen.

    Jag och Malve pratade om att ta en tur upp till Stockholm och hälsa på.

    SvaraRadera
  3. MM jag sitter gärna vid vattnet, men egentligen vilar jag överallt där det finns något att njuta av för stunden,men huset var fint ;)

    kramis!

    SvaraRadera
  4. MM jag sitter gärna vid vattnet, men egentligen vilar jag överallt där det finns något att njuta av för stunden,men huset var fint ;)

    kramis!

    SvaraRadera
  5. Det låter något, det där. Vill också sno åt mig lite tid att meditera över... tja, livet? Tar därför semester på fredag och lovar att ägna två timmar till funderingar.

    SvaraRadera
  6. åh vilken mysig liten plats :)
    kramelikram

    SvaraRadera
  7. Mysigt hus! Det kanske kan vara nåt för mej för ibland känns grannarna alldeles för tätt inpå!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. å vilket gulligt litet hus :) där kunde jag också tänka mig sitta och filura en stund.

    SvaraRadera
  9. Måste börja med att säga att det var verkligen ett underbart litet hus på bilden . Ett sånt vill jag också ha att sitta och fiffilura lite i :) Jag är ju också en "sittare" som älskar att sitta på stilla platser och refleketera...mums för själen..
    kram
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  10. Men vad underbart med ett sådant hus:) Och lite kul att jag skulle skriva om ett lite annorlunda men liknande, men lite mer o-charmigt innan idag. *ler*
    DU skriver så det är en fröjd att läsa, gumman
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  11. Kom återigen på att jag måste stanna upp och reflektera en stund... kommer ofta på det hos dig, av någon anledning :)

    Men så fort jag rusat härifrån har jag glömt. Attans!

    SvaraRadera
  12. Visst är Stockholm vackert! Jag har själv förmånen att bo alldeles nära Cedergrenska tornet och vattnet och det är verkligen en vacker plats! Att kunna gå ner till vattnet varje dag och samla tankarna... underbart!
    Kram från Sofie

    SvaraRadera
  13. Låter ljuvligt!

    Vilket charmigt litet hus, ett sånt skulle jag med vilja ha.

    KRAM från Eva

    SvaraRadera
  14. Du skriver så fantastiskt vackert. Att läsa dina ord är som att drömma sig iväg till en annan plats.
    Kram

    SvaraRadera
  15. man måste hitta platser att tänka på, det är viktigt, själv tänker jag i bilen, för stereon är trasig så då blir den ett perfekt tänkarställe!

    SvaraRadera
  16. Åh det är nästan så att jag blir lite avundsjuk... Stockholm kan vara så-å vackert!!!!

    Bamse kram på dig
    M I N D I

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen