lördag 2 januari 2010

Böcker lästa i December 2009....

Efter månader av koncentrationssvårigheter och sovande läslusta så kom jag igång igen. Kan ju ha nåt att göra med låååång ledighet och obruten tid. Att sen ta mig i kragen och skriva en sammanfattning har ju tagit ett tag om man säger så.. (men jag publicerar det på ett annat datum för det blir så malplacerat att det kommer mitt i januari)

Sorgfågel: Annika Östberg berättar sitt liv Lena Katarina Swanberg
En gåva från en vän att läsa på resan men den blev läst på hemresan från Hawaii och porträtterar Annika Östberg. Lättläst och om man är intresserad av hennes liv och livet i fängelse och alla turer kring henne så tycker jag man ska läsa den.

Mitt liv som pingvin av Katarina Mazetti
Underbar bokcirkelsbok, lättläst, underfundig och träffsäkra personporträtt. Alla som läst den gillade den och det är inte det vanligaste i vår bokcirkel. En bok som man läser snabbt och som jag verkligen gillade, lättsmält skulle många kalla den men Katarina får mig att le.


Vinterträdgården av Christine Falkenland
En bok som jag fick i min julswappskalender. Vackert skriven och med härligt omslag. När jag läser den så retar jag mig stundtals på en av huvudpersonerna.. vill ni veta vem? Läs den och gissa sen och varför hon retar mig.

Tretton steg av Ruth Rendell
Skön julläsning med sköna karaktärer som är klockrena även om de inte alltid flyttar in i ens hjärta.

Själsfränder av Rita Rogers
Som kom som ett litet skönt plåster på såren för nån som är nybliven singel. Om jag tror på det? Jag skulle gärna vilja det åtminstone...

Den förlorade symbolen av Dan Brown
Spännande, lättläst och så himla bra. Skön läsning i vinterns famn hemma i Dalarna.

Chicken soup for the soul, 101 stories to open the heart and rekindle the spirit, Jack Canfield och Mark Victor Hansen
Ända sen jag såg filmen "The Secret" för första gången har jag velat läsa denna och så står den bara där i bokhyllan på Hawaii. Ett tummat exemplar med fläckar på. Med ett leende på läpparna byter jag in en bok jag inte läst klart (men som jag lätt kan få tag på hemma i Sverige) eftersom jag verkligen vill ha den. Den består av anekdoter, människoberättelser som får mig att tro på godhet, kärlek, att våga välja annorlunda vägar, inte ge upp etc. En del av dem har åtminstone jag läst i mail. Boken är enligt mig en liten guldgruva och sannerligen balsam för själen.


Sista sommaren med dig av Ann Brashares
En bok som fick följa med hem bara för att man kunde få 4 pocket för 100. Den beskrevs som en kärleksroman som har allt och med tanke på omslagets layout så var det inte en bok jag hade köpt under andra omständigheter tror jag men mina låga förväntningar kom på skam och jag tyckte om både hur karaktärerna beskrevs och berättartekniken. Lite romantik men även allvar att sträckläsa i soffan med snön utanför.

Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra av Nils Simonsson
Lyssnade jag på som talbok och tror att den bäst kommer till sin rätt då. Den här är lättillgänglig och jag tror att många skulle kunna ta till sig den. Det är inte så mycket nytt men väldigt mycket kloka saker, men jag tror att den är lättare i talboksform eftersom annars hade nog åtminstone jag behövt ta fler pauser.

Att röra vid en vild delfin Rachel Smolker
Att röra vid delfinerna rekommenderades inte av hänsyn till dem när jag simmade med dem i Hawaii men den problematiken tas inte upp här. Dessutom så är många av de delfiner hon beskriver inte helt vilda längre utan halvvilda skulle jag säga. Hon vill visa att delfiner inte enbart är de fridsamma djur som de framställs vara och det har hon säkert rätt i. Boken fastnar inte och jag tror att det har med hennes berättarförmåga (som helt enkelt inte passa mig) att göra.

Delfinkontakt av Joan Ocean
Lättillgänglig bok som jag läste ut snabbt och som är av det mer andliga slaget. Hon simmar i samma vik som vi bodde vid nämligen Kealakekua Bay. Hon är väldigt känd just på Hawaii. Jag tar till mig det som jag tycker om och lämnar resten någon annanstans.

Glädjerapporten av Bosse Angelöw
Den här borde alla läsa, den handlar om att de mesta trots allt blivit bättre de senaste 30 åren och vill vara en motpol bland annat till medias dystra bild. Bra bok helt enkelt.

3 kommentarer:

  1. Så många fina och till synes intressanta böcker du läst. Jag hittade en och annan som genast kommer att noteras på min "attläsalista".

    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter som ett brokigt material denna gång. Tack för alla tipsen
    kramisar

    SvaraRadera
  3. Å, vad roligt att få dela din läslista! Vad mycket du hann läsa under december!

    Jag sparar listan för tips framöver, när min läshög har minskat något... ;)

    KRAM,
    Annelie

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen