fredag 8 januari 2010

Hösten 1996..

.. gick mitt flyttlass från Borlänge till Göteborg.

Tack vare denna flytt så har jag senaste dagarna umgåtts med fina vänner som jag lärde känna under min tid här. Dessa fantastiska vänner som jag verkligen saknar att inte ha på närmare håll är det lyxigt att få inleda året med. Vi har följt varandras livsvägar, framgångar och motgångar och även om vi inte hörs på länge så är det alltid lika självklart och enkelt när vi ses. Deras genuina värme, glada skratt och omtanke är en skatt att glädjas åt.

Mitt "sociala kapital" är en av mina största och värdefullaste skatter i livet. Det gör att jag alltid känner mig rik oavsett om jag har några pengar på banken eller inte. Min livsblomma hämtar kraft, inspiration och kärlek från mina vänner bara genom att vara i deras närhet. Önskar er alla så fina vänner, om ni inte hittat dem så ge inte upp för de finns där.

Göteborgslycka blandas med vänskapslycka i vinterns vackra famn. Jag längtar ofta hit när jag inte är här men mina vänner bär jag alltid med mig i hjärtat. De är lätta att ha där men är värda sin vikt i guld. Att flytta till Göteborg var en dröm som jag följde och tack vare denna dröm så skördar jag vänskapens blommor 14 år senare. Tänk jag har allt jag någonsin önskat.


8 kommentarer:

  1. Man får de vänner man förtjänar.
    Du är helt säkert en underbar vän.
    Göteborg är vackert.
    Jag har min lillasyster där men åker tyvärr dit alldeles för sällan.
    Ha det bra vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja alla sköna vänner är en skatt och du är värd varenda en :)
    Ha en fin fredagskväll min vän
    kram

    SvaraRadera
  3. det är märkligt att vi hittar vänner för livet,och fantastiskt att de finns kvar, ofta kan det bli så att man tappar bort dem efter vägen. Ha det skön vännen!
    kram

    SvaraRadera
  4. Ett litet steg för människan, ett gigantiskt kliv för mänskligheten eller i detta fall för dig och dina vänner. Tänk så mycket det kom att betyda att du vågade följa drömmen och flytta den där dagen för 14 år sedan.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Göteborg är vackert, men jag tycker Stockholm är vackrare. Ändå tycker jag bättre om Göteborg, helt klart.

    SvaraRadera
  6. härligt att hitta så fina vänner.
    vänner ska man hålla hårt i och vara rädd om.
    min allra bästa vän träffade jag ungefär vid samma tid som du träffade dina göteborgare och vi möttes på ett ganksa ovanligt sätt, som är himla skoj att tänka tillbaka på :)
    hoppas att du har det finfint!

    kramelikram

    SvaraRadera
  7. Hej!!

    Din blogg består av så många fina ord, tankar, inspiration och meddelande! Den får mig att tänka och den får nu mig att våga fråga:

    Jag är en 28-årig skåne-tös! Har under en lång tid varit otroligt "vilse" i livet. Har pluggat under alla år, när arbetslivet började har jag haft otur att hamnat på arbetsplatser där jag blivit fel bemött och detta har satt sina spår!

    Söker mig vidare allt vad jag kan, från morgon till kväll (är ingen person´som "rullar tummarna").

    Jag vill flytta på mig, för min personliga utveckling, till Göteborg! Har velat det nu under en längre tid. Jag vill finna nya vänner (bor nu i ett litet samhälle helt utan vänner). Ensamheten är otroligt svår och tuff! Jag vill finna arbetsglädje och vardagsglädje. Jag är så tacksam över livet och blir så ledsen när det känns som jag inte kan ta mina steg vidare...."dagarna går...." Jag får inte utlopp för min arbetslivja och kreativitet!

    Jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt!

    För en flytt....Måste ju ha tak över huvudet och mat på bordet....allstå ett jobb! Jag söker febrilt, men det tar tid!

    Tips från coachen :-) ? Hur går man tillväga för att tillfredställa sina oroliga känslor i kroppen? Sin förvirring?

    Jag är så tacksam för svar!

    (Kan man kontakta dig på andra sätt än i kommentar-fältet?)

    Med vänliga hälsningar
    Veronica

    SvaraRadera
  8. Alla: Tack för fina kommentarer! Ni är underbarast!

    Veronica: Tack snälla för fina ord. Härligt att du kommit underfund med vad du vill göra, sen gäller det bara att hitta vägen dit för lösningen (flytta till göteborg) verkar du ju redan ha hittat. Det finns inga enkla svar på så stora frågor men ur förvirring brukar det komma inspiration och då hittar man sina egna lösningar, ibland med hjälp av andra men ibland alldeles själv. Förvirring är en del av livet men hur du ska tackla oroskänslorna det är inget jag kan ge ett enkelt svar på så här...
    Om du vill kan du kan kontakta mig på: livert_74(snabela)hotmail.com men skriv nåt i ämnesraden så jag förstår att det inte är skräppost.

    Varm kram från Vida

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen