söndag 12 december 2010

Liv i luckan - 12:e December 2010

Himlen färgas rosa och snön skimrar på isen. Jag dricker varm kryddchoklad på fina konditori Lyra och öppnar i tanken lucka tolv i denna kalender. Mina handleder värms av mina vackra handledsvärmare som härliga bloggaren Matte virkat och som anlände i samma paket som bloggpiratens present. De påminner mig om att ha saker i min närhet som jag blir glad av, samlar kraft ifrån och som gör livet lite mer skimrande och nu vill jag påminna dig om detsamma.

(Bilden nedan är lånad från Mattes blogg och om du klickar på den kommer du dit)

Mina handledsvärmare inte bara värmer mig utan gör mig glad i hjärtat. Det är så oerhört enkelt att ha saker som man blir glad av runt sig och som man kan lägga ett eget värde i. Bortsett från att jag känner mig fin i handledsvärmarna så påminns jag också om skaparglädje, bloggvärldsmöten och genuint hantverk. På jobbet står en liten bild med rosa körsbärsblommor på som påminner mig om våren, naturen, rosa drömmar och frid. Den köpte jag när jag var arbetssökande med målet att ha den på mitt arbetsskrivbord. Nu står den där och jag kan med tacksamhet tänka att jag har världens bästa arbete.

Jag väljer även att ibland bära symboler som kan hjälpa mig när utmaningar ligger framför mig. Som exempel hade jag en blå blomring när jag skulle ta min coachexamen som jag ville skulle påminna mig om känslan jag har när jag backpackar. När jag skulle ha presentation för styrelsen hade jag ett armband med en liten fatimas hand som påminner mig om att stanna upp och bara vara här och nu. När jag ska göra nåt svårt eller vara modig händer det att jag bär en sjal som en vän virkat eller ett smycke som de gjort för att påminnas om mina vänners kärlek till mig och deras stöd i livet och sen hämtar jag kraft därifrån. Det här är exempel för att tydliggöra för er hur man kan göra för att påminna sig om det man vet.

Så nu vill jag att ni funderar över om ni kan använda saker, kläder och smycken som påminner er om viktiga saker, något att glädjas över, hämta kraft ifrån när ni behöver... Om ni vill välja glädje, styrka, kraft, mod, lycka, närvaro, livslust, livskraft, passion, energi, kärlek, tolerans, acceptans, frid, lugn, tacksamhet etc... vad kan ni ha i er närhet som hjälper er på traven? Som en liten eller stor påminnelse till det ni vill ha fokus på eller det som ni behöver. Om ni har något som ständigt påminner er så blir det lättare att uppnå den känsla ni vill.

Med en känsla av vardagslycka dricker jag upp min choklad, solen har nästan gått ner över tredje advents vackra vinterprakt. Jag ser med tacksamhet på mitt liv och fortsätter glädjas över livets skönhet om så i de enklaste former. När Cloudberrie var min tomte i förra årets julswapp så satt följande citat på en av klapparna...


Om man kan bli glad över lite så har man mycket att bli glad över. Så låt oss glädjas, påminna oss själva om det vi själv vill och glöm inte bort att ni är stjärnornas barnbarn så lys med den kraft som jag vet bor inom er.

/Vida

2 kommentarer:

  1. Vilken fin tanke...får försöka anamma det oftare. Och tack för orden på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Ja det är bra ord att ha med sig! Å vad roligt att du fick njuta en vacker lördag! Kraaaaaaaamar

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen