onsdag 18 maj 2011

Träningsvecka inledd...

.. och i garderoberna ryker allt fler plagg i en ganska brutal garderobsrensning.

Jag har tryckt ctrl+alt+delete och startar om delar av livet. Tränar gör jag redan kontinuerligt men ren styrketräning är det ett tag sedan jag ägnat mig åt. Men jag tycker om det och det är kul att komma igång igen. Min vad reagerade förra veckan (den var skadad förra våren) så in med friskgymnastiken igen. Att ta hand om mitt yttre är också att ta hand om mitt inre såväl mentalt som att jag orkar allt det jag vill.

Ut med plagg som hänger kvar pga nostalgi, dåligt samvete eller som jag inte passar i av en eller annan orsak. Det känns skönt att rensa och veta att de här plaggen kommer någon annan till glädje. Ibland växer man ur sina plagg mentalt och även om jag inte vet hur de nya kommer att se ut så vet jag att de andra har gjort sitt.

Livet har också gett mig nya insikter om mig själv och vad jag vill. Jag lyssnar inåt och agerar utåt. Jag trampar upp nya stiger och återvänder till gamla favoriter. Den skira grönskan som vaknar till liv i min skog och de vårblommor som vilar på min stig eller i bladens lövverk påminner mig om att njuta av ögonblicket och vårens skönhet så länge den de varar. När de här blommorna vissnat kommer nya blommor eller frukter på dess plats .

Varje årstid har sin skönhet i mina ögon, varje erfarenhet i livet likaså. Just nu njuter jag av häggens doft, liljekonvaljernas knoppar och koltrastens sång. Jag insuper våren och tar sommaren i min famn när den kommer. Var sak har sin tid.

8 kommentarer:

  1. Känner igen...lite.

    Jag har också uppmärksammat att mitt intensiva tränande av medveten närvaro (i flera år) har gjort att alla dagar och alla årstider nu är lika mycket värda för mig.
    Inget väder är längre "dåligt väder", ingen årstid är längre jobbig att genomleva och tvärtom - inget är längre bättre än det andra.

    Visst jag kan fortfarande säga i olika sociala sammanhang att det är ett underbart soligt väder t.ex - men det är mest för att inte verka som ett UFO. ;)
    Ibland kliver jag ut ur Nuet och går in i gamla roller, men jag gör det frivilligt och är medveten om det.

    I min ensamhet så försöker jag vara medvetet närvarande så mycket som möjligt.
    Accepterande och ickevärderande.
    För mig blir det ett tillstånd av FRID - något som jag länge sökt efter.

    Tack Vida!

    SvaraRadera
  2. Älskar känslan av att städa och rensa ut. Det blir liksom som en rening för ens inre också; en nystart, precis så som du säger.
    Önskar dig all lycka till!

    Kram

    SvaraRadera
  3. ja livets skiftningar är oändliga! KRAAAAAAAAAAM

    SvaraRadera
  4. Ctrl+alt+del! Den gillar vi!

    SvaraRadera
  5. Vi har också värsta rensningen just nu; garderob, möbler, skor, saker. Känns skönt tycker jag.
    Kram.
    Vore kul och ses snart =)

    SvaraRadera
  6. Men Vida... är det där du???

    Vida. Vacker!!
    Å plötsligt känns det som du känns lite tydligare.

    (Jag rensar också! Men nu sova, sova, sova!)

    SvaraRadera
  7. Glad att du blev glad, men jag skriver bara det jag tycker.
    Punkt slut ;-)

    SvaraRadera
  8. Åh vad härligt med rensning...skickade själv en hel säck till välgörenhet i förra veckan. Har dock massor kvar och är långt ifrån klar... Du förklarar det så bra, hur man mentalt växer ur vissa plagg...och hos mig är det så påtagligt när de försvinner ur garderoben. Lättnad.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen