söndag 12 juni 2011

Solkyssta kinder och livslust..

.. och vackra dagar lyfter livet.

Blommande rosor, blåa skyar och gräsmattor som inbjuder till picknick har kantat mina senaste dagar. Stora Essingen fångar mitt hjärta på ett besök där, en vilsam plats med vackra hus och ändå så nära stadens centrum. Sen träffar jag en vän på smultronstället Cafe Lasse i Parken, ett stenkast från Hornstull men som att kliva in i en annan värld. Fåglars sång och fika i trädgårn intill huset från 1700-talet. När vi skiljs åt så vandrar jag vidare till Mälarpaviljongen och tar en öl i solen med andra vä. Efter det en promenad hem längs med vattnet och sen via vackra staden. En fredag som stannar i hjärtat.

I lördagssolen möter jag en vän, vandrar genom staden och sen sitter vi på kulturhusets takterass och njuter av att bara vara. Men jag vill inte lämna sommarstaden ännu så när vi skiljs åt tar jag och promenerar ut till en av mina absoluta favoritplatser Rosendahls trädgård på Djurgården. Det är en vilsam plats fylld av aktivitet. Den påminner mig om många fina minnen och jag vilar med en latte under ett träd.

Idag så sjunker temperaturen något men brisen som kommer kyler inte huden men svalkar den lätt. En fika med Stockholmsvyer och vattenglitter nedanför berget intas på Fåfängan. Sen avslutas helgen med dans vid Stora Skuggan (ligger bakom Universitetet). Det är en fantastisk plats, en utomhusdansbana vid en liten sjö där svanar simmar. Picknickfiltar i gräset, swingmusik som ljuder och dansarna virvlar, chillar och leker. Det är fantastiskt. Vassen vajar i solskensglitter och brisen svalkar oss. När vi vandrar på grusvägarna på väg mot tunnelbanan så känner jag att det var en helg som saknade inget men bjöd på allt.



4 kommentarer:

  1. Det är så innerligt inspirerande att vara här hos dig och läsa och ta del av din härliga energi.
    Stor kram och omtanke skickar jag dig
    Emma

    SvaraRadera
  2. Mina hoods! Lovely! Låter som en magisk dag!

    SvaraRadera
  3. Låter som en härlig helg!

    SvaraRadera
  4. Vilket skönt flyt du har i livet. Det känns verkligen som om du hittar till dig själv.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen