söndag 14 augusti 2011

Alla världens hav...

... kan inte fylla en hink med hål i säger Timbuktu i sitt sommarprogram.

Det citatet gick rakt in i mig. Det säger så mycket och om olika aspekter av livet.

Man behöver täta hinken inifrån för annars så försvinner innehållet hur mycket man än häller i. Det stämmer på så många olika plan. Om du inte kan hantera pengar spelar det ingen roll hur mycket du tjänar, de försvinner ändå. Om du inte ser allt det du har som är bra i ditt liv så kan du inte uppskatta det. Om du har svårt att acceptera dig själv kan det även vara svårt att ta emot komplimanger, omtanke etc. Om du har lätt att stressa så kanske det inte handlar så mycket om mängden stress utan om hur du hanterar det du möter.

I min värld så behöver alla hitta sitt sätt att leva och sitt sätt att täta hinken. Kanske går det inte alltid att hitta ett material som håller för evigt så man får ta sig en titt med jämna mellanrum om det fortfarande håller. För min del handlar det om att se så jag inte gör av med mer energi än jag hämtar in, att leva autentiskt och lägga energin där jag verkligen vill se den växa. Umgås jag med vänner där energin flödar och som accepterar mig för den jag är.

Min lyckas smed är framför allt jag själv, jag kan inte förvänta mig att någon annan ska ge mig lyckan. De kan bidra men om jag ändå inte uppskattar den eller känner igen vad som är min lycka så rinner det rakt genom hinken. Så ta en titt på hinken, vad rinner igenom och vad blir kvar? Behöver du byta hink? Vad vill du fylla den med?


5 kommentarer:

  1. Timpan är en sann krigare!! Kram fina du!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att vi alla kan behöva inventera vårt förråd av "hinkar" emellanåt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. KÄRLEK FINA! Kram Oroshjärta

    SvaraRadera
  4. Men så otroligt mycket jag behövde de här orden just idag och jag har just nu hål i hinken de luxe. Måste börja se över lagningsprocessen. Det är så lätt att hjälpa andra men bli blind för sina egna tillkortakommande när man är i kris. Tack för påminnelse.
    Ha det gott
    kramar fina du
    Emma

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen