lördag 3 september 2011

Sammanfattning av Augusti 2011 och även lästa böcker..

Augusti, älskade augusti.

Månaden inleddes i mitt paradis vid Luleälven där solen omfamnade oss. Den envisa förkylningen ville inte riktigt släppa sitt grepp utan följde mig in i Augusti. Den sista semesterveckan handlade därmed mest om återhämtning i härliga Stockholms famn och spännande möten. Jag var också på en oerhört spännande heldag med fantastiska Laura Bushnell. Sen återvände jag till världens bästa jobb.

Augusti var också månaden då jag kom igång med att socialdansa Lindy hop ordentligt och min träning blev intensifierad. Båda två av orsaken att ha roligt, roligt och återigen roligt.

Jonas Gardell väckte sannerligen min glädje till liv en kväll i Vitabergsparkens härliga grönska.

Läslustan och tiden fanns så jag läste följande böcker:

Den farliga leken av Mari Jungstedt
En deckare för att läsa och koppla av med var tanken när jag spontant köpte den. Med förvåning inser jag snabbt att en av berättelserna beskriver min gamla arbetsplats. Jag har arbetat med ätstörningsbehandling tidigare och den beskriver alltså det företag jag arbetade för och en patient som är svårt sjuk i anorexia. I det stora hela så tycker jag hon har lyckats med beskrivningen av behandlingen ur en mycket sjuk patients perspektiv (bortsett från nåt mindre faktafel). Framförallt har hon verkligen gestaltat en anorektikers tankesätt och beteende på ett mycket autentiskt sätt. En tidigare kollega berättar att hon intervjuat personal och patienter och vistats mycket där jag jobbat innan hon skrivit boken. När min första förvåning lagt sig så kan jag säga att jag tycker att den här boken är riktigt bra, hon kan skriva lättlästa och sköna kriminalromaner eller vad man nu ska kalla dem.

Nattfåk av Johan Theorin
Har velat läsa hans böcker länge och jag blev inte besviken. Välskriven men med sorg fångade den mig och jag kommer att läsa mer av honom. Perfekt sommarläsning och under tågresan.

Vänner och älskande av Theodore Kalifatides
Jag har faktiskt inte läst något av honom tidigare, trots att jag blivit tipsad upprepade gånger. Jag tycker om han sätt att skriva. Utan att avslöja för mycket så kan jag väl känna att delar av intrigen som att en medelålders man blir förälskad i en ung kvinna tycker jag är sådär. Det skrivs så få böcker om när det är tvärtom. Men jag tyckte om boken och berättarstilen i det stora hela.

Gamla stan morden av Lars Bill Lundholm
Jag gillar hans böcker i olika Stockholmsstadsdelar. Tycker om hans berättarsätt och hans karaktärer. Har läst tre av hans fyra böcker i serien om jag räknat rätt.

Everyday counts , the simple (and effective) way to achieve outrageously big goals av Don Stayley
En gratisbok jag fick som pdf-fil som handlar om att varje dag ha målet i sikte och att göra ändringar som riktar sig ditåt. Att varje dag räknas helt enkelt. Kanske har jag jobbat målstyrt för länge eller läst för mkt för jag tyckte mest det var en påminnelse. Dock en bra och lättläst sådan och en bra text att läsa som igångsättare om man kommit av sig med sin strävan.

Kraften av Rhonda Byrne
En fortsättning eller snarare kanske en fördjupning i teorin om law of attraction från The Secret. Om du läst the secret så tycker jag egentligen att den här mer är ett komplement som man inte behöver läsa. Jag behövde dock bli påmind om kärlekens starka kraft och om saker jag redan tror på. Kommer att läsa den igen.

Boktjuven av Markus Zusak
Sommarens bokcirkelbok. Oj, vilken bok. En bok om döden och om livet som utspelar sig i Tyskland delvis under andra världskriget. Jag tyckte mycket om den även om den ibland var rent ut sagt jobbig att läsa. Men en bok som inte liknar något annat jag läst och som jag bär med mig och som jag nog kommer att läsa om. Helt klart ett boktips.

Bygg upp ditt självförtroende av Sue Atkinson
Den här boken köpte jag med mitt arbete i åtanke eftersom jag ofta arbetar med självbilder och tänkte att den kanske skulle vara inspirerande och innehålla övningar som var bra att ha. Boken blev dock en besvikelse och jag rekommenderar den inte. Orsaken till det är hon själv fortfarande är i en process där hon letar efter att hitta det där självförtroendet. Det i sig kan ha en poäng och göra boken mer trovärdig och att man känner igen sig MEN i mina ögon är det lite som om nån som skåpsuper skriver tips hur nån ska sluta dricka. Det blir lite märkligt och inger kanske inte det hopp jag skulle vilja. Kanske är jag hård nu och vissa finner säkert boken bra men för min del så var det inte vad jag hoppats på.

1 kommentar:

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen