lördag 8 oktober 2011

Sammanfattning av September och lästa böcker.

 Vackra september fylld av höstkärlek och vackra dagar. En månad fylld med mycket glädje och där jag framförallt kommer att minnas följande stunder:

* En av mina finaste vänner mottog stipendium och hade en annorlunda dag.

* Jag fick äntligen coacha upp för att få en högre titel (dvs certifierad) och några veckor senare fick jag reda på att jag klarat det.

* Jag var på en alldeles magisk ljusfest i Gröndal som kommer att bli en tradition, magiska stunder ska man vara rädd om.

* Jag fick tillbaka en bortappad kasse, fylld med skatter för mig utan värde för någon annan.

* En 16 minuter lång film får mig att beröras och min mamma att gråta av glädje. Den inger hopp och inspirerar mig. Om du vill pausa och titta på en feel-good kortfilm så rekommenderar jag verkligen att du tittar på den.

Under månaden har jag läst dessa böcker:

Svart eko av Michael Connelly
Underhållande under tiden men inte en bok som stannar. Helt ok men inte en bok jag kommer att läsa om.

Coaching, vad, varför, hur av Susanne Gjerde
En bra grundläggande bok om coaching som sätter in det i sitt sammanhang. Läsning för att hålla fokus på min certifiering. Bra bok som framförallt riktar sig till coacher eller de som vill veta mer om coaching.

Co-active coaching. New skills for coaching people toward sucess in work and life av Laura Whitworth, Henry Kimsey-house and Phil Sandahl
En av mina absoluta favoritcoachböcker. Omläsning av inspirationsbok och några som delar min syn på coaching. Gillagillagilla.

Mäster av Alexandra Coelho Ahndoril
En present av någon jag känt hela livet då hon är en av mina mammas bästa vänner. En resa i tiden, i historien som gör mig ödmjuk inför hur det ser ut idag när det kommer till levnadsvillkor. Den tecknar August Palms levnadsöde när han ville förändra villkoren för arbetarna. Stundtals mycket jobbig att läsa men ett boktips som kommer att stanna i tanken länge.

Svalan, katten, rosen, döden av Håkan Nesser
Skön läsning. Tycker om Håkans sätt att berätta en berättelse. En bra kriminalroman som jag rekommenderar när höstregnen slår mot rutan och chokladen kallnar i koppen.

Segel av sten Åke Edwardsson
Det jag tycker om med boken är att jag inte alls vet hur den ska sluta eller hur jag ska få ihop berättelsen förrän jag läser sista sidan. Det jag inte tycker om är att de parallella berättelserna spretar lite och jag tycker syftet är oklart när de inte riktigt vävs ihop. Har läst bättre böcker av honom men jag tycker om hans personporträtt och hans sätt att berätta som helhet.

Social fobi, att känna sig granskad och bortgjord av Anna Kåver
En bok jag läste i jobbsyfte då fler av de jag möter lider av social fobi och social osäkerhet. Förklarande, förtydligande och lättläst bok om svårt ämne. Saknar lite mer kring behandling men det beror kanske på att jag har en del förkunskap i ämnet.

6 kommentarer:

  1. Fantastisk vad du hinner läsa böcker!önskar att jag haft ork och inspiration till det.. jag mailat idag om swappen :-D så hoppas jag hinner med i år oxå! kraaam

    SvaraRadera
  2. Tack för dina ord hos mig....strösslad kärlek... LOVE /Oroshjärta

    SvaraRadera
  3. många böcker du har läst!
    själv är jag extremt dålig på att läsa böcker för tillfället - är nog lite för ofokuserad ;)

    kramelikram

    SvaraRadera
  4. GRATTIS till ditt certifikat (eller hur det kallas?)

    Håller med dig att man ska vara rädd om magiska stunder!

    och du, vilket klokt citat om att det växer något nytt även där ett träd har fällts!!!

    STOR KRAM från Eva

    SvaraRadera
  5. Japp, bara att boka in första hela helgen i maj och komma häråt :)

    SvaraRadera
  6. grattis och all härlighet i evighet till DIG min fina vän
    KRAAAAMAR
    (kom plötsligt att tänkta på at jag har ett mail som jag TOTALT glömt svara på. Skäms. Ska göra det. lovar)

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen