torsdag 19 januari 2012

Tre möten från tre olika faser av livet...

.. som var resultatet av tre olika drömmar sker inom loppet av tre timmar en alldeles vanlig ovanlig onsdag i januari.

Det första mötet är en spontanpromenad med en av de härligaste av kvinnor jag vet. Våra livsvägar korsades för tre år sedan när vi under 6  veckor hamnade på samma arbetsplats. Jag hade just följt drömmen att gå vidare genom att säga upp mig och läsa till coach och drömde om att coacha personer som inte har råd att gå till en coach i sin vardag. Det vill säga precis det jag gör idag. Vi arbetade ihop en så kort period men vi klickade direkt och vi delar många värderingar och tankar om livet. Så när ett sms kommer till mig precis när jag är på väg från jobbet om jag möjligen har tid att träffa henne och ta en promenad så blir svaret JA. Samtalet klingar mot Gamla stans väggar och vi skiljs åt med en kram och önskan att ses snart igen.

På väg från vår promenad så möter jag någon som jag mötte första gången för 18 år sedan. I Spanien, närmare bestämt i San Sebastián där vi båda skulle studera spanska. Helt plötsligt står hon där, vi båda blir förvånade men under några minuter på väg till varsitt möte så möts vi just där och då och hittar likheter snarare än olikheter. Vi enas också om att vi inte åldrats en dag på de 18 år som gått. Drömmen om Spanien fick mig att fatta modet att åka ensam utomlands trots att jag inte varit utanför norden och bara var 19 år. Det var kul att möta en blick i en stor stad i ett helt annat land och minnas helt andra äventyr i en vardag långt borta.

Sista mötet för dagen blir med en av mina bästa vänner som är här i jobbet. Hon bor inte i samma stad som jag men där våra vägar möttes när jag uppfyllde drömmen att flytta till Göteborg. Min lägenhet låg vägg i vägg med hennes. Vi skrattar åt att det faktiskt tog ett tag innan ödet knuffade ihop oss och vi började prata. Då var det kört och en vänskap som föds över en hembakt äppelpaj blir stark. Vi skrattar så rutorna skallrar på restaurangen och jag inser hur mycket jag saknar att inte ha henne i min vardag men njuter av mötet.

Tre drömmar, tre personer och tre platser möter mig en onsdagskväll. Alla har format mig och jag är så tacksam över det. Ingen kan vara nere med en ballong brukar min bästa vän säga när hon citerar Puh. Ingen kan vara nere med drömmar och härliga personer svarar jag.

..

8 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk dag!
    Sagolikt!

    SvaraRadera
  2. Det är fantastiskt med alla dessa möten i livet och vägar som korsas.
    Vill också passa på och önska dig en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är så härligt att få dela dina tankar och möten. Du är en energigivare av stora mått :-) Kramar...

    SvaraRadera
  4. Sant! Gillar den söta bilden med Nasse, han är en favvis här hemma. När Alvas föddes så tyckte Moa att hon skulle heta Ior ;) Det blev inte så, men en bil med Ruh som regnr :)
    KRAM från Eva

    SvaraRadera
  5. Å så härligt, vilken dag! Energin från möten med fina människor sitter kvar så länge, tycker jag.

    Hoppas du har en trevlig helg!
    KRAM

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen