söndag 13 maj 2012

Önskerubrik: Bland härligheter och lyckorus

.. så finner jag livet.  Härligaste Lady thirty har önskat rubriken

Våren i sin fulla prakt när den slår ut, slår emot mig. Häggens doft och dess skira vita blommor. Magnolia i rosa hänför mig och får mig på fall. Gräsmattor med spirande strån som växer sig längre för var dag. Lyckokänslor för naturens prakt och hur förunderligt livets cykler är.

Delad glädje är dubbel glädje lyder det klassiska ordspråket. Jag tror på det. Jag gläds med mina vänner, mina medmänniskor och okända jag möter. Förstår ni hur mycket jag får att glädjas över då? Som en vän som berättar att hon väntar livets mirakel med sitt livs kärlek efter en rädsla att hon inte ska kunna bli gravid. Jag studsar upp och ner, jublar och gråter en liten glädjetår. Jag struntar i om människor tittar.

Hon får under vår lunch ett telefonsamtal från drömjobbet. Vi jublar igen och studsar ikapp. 38 år eller inte, jag tänker fortsätta studsa så länge benen bär. När jag ser nyförälskade kärlekspar så blir jag glad över deras kärlek istället för att fokusera på att just det finns inte i mitt liv för tillfället. Jag kan bli glad i hela kroppen av att se att liljekonvaljernas knoppar har börjat ta form och snart kommer att visa sin skira skönhet och sprida en av de dofter som jag älskat under större delen av mitt liv.

Jag har lätt att glädjas, hänföras och bubbla över. Jag vet inte om jag alltid varit sån, om det är en del av mitt temperament att ha nära till glädjen. Men jag vet att jag numera medvetet njuter extra när lyckorusen kommer på besök. Jag skänker tacksamhet till livet, de små stunderna och allt gott som finns här. Det som inte är gott kan jag inte undvika men jag tänker inte sluta hänföras av det härliga som finns just här och just nu. Själv skriver jag ner mina tacksamhetstunder vid dagens slut och får på så vis njuta de flera gånger.

Under dagens promenad i solsken möter jag en skön stund då jag vilar en stund och njuter vårsol och latte på en stam vid Årstaviken. Det enklaste av nöjen kan vara det största och det virvlar av enkel glädje i hela kroppen. Gröna gräsmattor, påskliljor, blommande hägg, magnoliors prakt och nyvakna liljekonvalknoppar som inte ännu hunnit bli vita. Det gör att livet känns härligt, förunderligt och alldeles, alldeles underbart.




12 kommentarer:

  1. ååå, jag vill finna denna livsglädje .... kram på dig goa du

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också du får. Den är värd så mycket.

      Varmaste kramen till dig du fina

      Radera
  2. fler människor borde se på livet som du gör!
    finaste inlägget!
    kul att du ville använda min önskerubrik!

    känner att vi borde ta en fika inom en snar framtid, kanske i huvudstaden, kanske i min hemstad vi får väl se!

    kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet blir åtminstone roligare om man ser det som jag gör :)

      Självklart ville jag använda den, har bara varit en riktig slarvmaja med skrivandet ett tag och måste vara inspirerad men nu är jag den.

      Jag vill VÄLDIGT gärna fika med dig, lägger en kommentar hos dig.

      Kramen

      Radera
  3. Härligt!! Jag med studsar fortfarande :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, mer studs åt världen :)

      Radera
  4. Just nu är det en härlig tid. Naturen är så vacker att det nästan gör ont. Jag längtar också efter sommarpratarna. Jag ska sy och lyssna eller plantera och lyssna och bli en liten gnutta klokare :)
    Ha en härlig dag!
    Kram/ Kanarin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en härlig plan inför sommaren.. perfekt att ha som pysselbakgrund.

      Kramen från Liv

      Radera
  5. ja, det gäller att hitta det livets guldkorn även i det lilla :) Ang pionerna så kan du nog odla dem på balkongen i en större kruka. Vill du spara dem så kan man antingen bära in dom i tex ett källarförråd eller vira in krukan i en trasmatta när vintern kommer. Tror inte dom klarar vinter i en kruka annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag tycker de är så fina... kanske ska göra ett prov om de finns kvar.

      Du är värd alla guldkorn!

      Kramen

      Radera
  6. Det är därför som du är så underbar. världens finaste Vida.
    Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen