måndag 30 juli 2012

100 tacksamhetstavlor..

.. målar Lori Portka till vänner, personer hon inte träffat i verkligheten och familj som berört henne. Det blir en utställning som hon kallar "A Hundred Thank Yous".

Bilden tillhör Lori Portka
Jag glömmer bort att andas när jag läser om denna utställning. Det är så jag reagerar när jag blir berörd, hänförd och inspirerad. Tänk alla känslor av kärlek, kreativitet, hänförelse och tacksamhet som måste funnits under skapandet, utställningen och när mottagarna fick just sin tavla.


Några av de 100 tavlorna i färgglada staplar (Bilden tillhör Lori Portka)

Under hundra dagar skickar hon sedan ut dessa tavlor med ett brev där hon berättar varför just den här personen får sin tavla. Om du själv vill införskaffa hennes konst å säljer hon tryck, vykort, vimplar, smycken på ETSY. Jag blir så glad av hennes härliga bilder så jag vill ha dem i mitt hem.


Detalj från en av tacksamhetstavlorna (bilden tillhör Lori Portka)


Loris ledord är "Spreading Happiness through Art" och det är just det hon gör.Den här utställningen tror jag verkligen sprider glädje som är större än kanske Lori anade när hon började sitt projekt. 

Jag tror vi alla kan göra en skillnad i en annan människas liv på stort eller smått sätt. Dagens uppmaning till dig som läser blir att visa tacksamhet mot någon som betytt mycket för dig på något plan. Den andra uppmaningen blir att om någon visar dig tacksamhet så ta emot det med öppet hjärta utan ifrågasättande eller förminskande. TACK för att just du tog dig tid att läsa detta.

14 kommentarer:

  1. Tack för att du skriver och att vi via våra bloggar utbyter våra tankar och känslor!
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för att du skrev detta och att jag fick möjlighet att läsa. <3 Jag blev berörd och känner tacksamhet över livet, min kamera och vad jag kan skapa genom den och ge mig stunder av lycka med den. Jag är tacksam för att du finns i mitt liv och alla andra bloggare som jag mött och som ger mig glädje, kärlek och inspiration varje dag. kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK fina du för alla ord. Jag får ut oerhört mycket av att läsa din blogg och dina kloka tankar.
      Varmaste kramen från Liv <3

      Radera
  3. SÅÅÅ UNDERBART!!! Jag har faktiskt burit på en liknande idé ett tag men lite annorlunda och nu blev jag galet inspirerad att sätta igång
    TUSEN TACK fina inspirerande du som delade med dig av detta
    kramar till Sthlm från Gbg
    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fantastiskt! Jag önskar så att jag kunde måla när jag läste det här.. nu klurar jag på andra tacksamhetshandlingar. Blir lite nyfiken på vad det är du ska sätta igång.. vi får väl se om du berättar längre fram längs vägen..

      Kramar från Liv

      Radera
  4. Underbart! Vilken bra idé!

    SvaraRadera
  5. Åh, det här gillar jag! Vilket fantastiskt initiativ!

    Och till dig Liv....Tusen TACK för att du vill vara med mig :-)

    Kram från Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK själv! Visst är det underbart.. bara älskar idén!
      Kramen

      Radera
  6. Åh vilka fina fina bilder. Ska nog också köpa någon bild och sätta upp.
    jag önskar också att jag kunde måla så där.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det underbart! Jag vill också kunna måla så.. eller måla överhuvudtaget. Hon hade fina vimplar också med budskap på. De är jag också sugna på.
      Kramen

      Radera
  7. Fascinerande ide'....Jag får också önskningar om att kunna måla....har akvarellpennorna nere i väskan och hade tänkt skriva och måla vår resa i bilen men har inte haft orken....Tack för att dygn delar med dig av fina saker och som gör livet roligare för mig!! Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en härlig idé.. så mycket glädje och tacksamhet som den sprider. Jag har med mig skrivboken men inte hittat lugnet till att skriva, jag litar på att det kommer när det är dags.

      Kramar och TACK

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen