söndag 30 december 2012

Jag kliver på tåget..

.. och lämnar en del av mitt hjärta och en stor portion av min kärlek i Gällivare.

För det är så jag tänker mig, att hjärtat är oändligt och att det blir större av delad kärlek. En bit av det finns alltid hos de som inte delar min vardag men alltid finns nära i tanken. Jag tar med mig minnen av en fin jul, glada skratt och vackra skyar men lämnar mormor och morfar på den plats där jag såg livets ljus första gången. En plats där jag känner mig hemma även om jag är en främling för de som bor där.

Min syster och jag får sällskap en bit på färden men sen är det jag och katten Marilyn som ensamma stiger av tåget i Stockholm kl 6,30 söndag morgon. Då har vi varit på väg sedan tretiden dagen  dessförinnan. En resa mellan två världar jag gjort många gånger.

Söndagens regn färgar himlen grå men i skenet av tända ljus så fikar och samtalar jag med en vän i timtal i en vrå av Gamla stan. Vi pratar drömmar, erfarenheter, livet, svårigheter och lättsamheter. Mina vänner blir mina stöttepelare i vardagen när större delen av familjen bor på annan ort.

Livets resa fortsätter och jag vet att även de jag inte träffar dagligen omfamnar mig i sin kärlek året om under en rosaskimrande himmel. Det känns tryggt.

Morfar och mormor sida vid sida på sin stig i livet.
(Bilden är tagen av min lillebror)

6 kommentarer:

  1. Tack för 2012 Vida/L!
    Önskar dig ett fint och gott nytt år!/SoF
    ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  2. Idag har även jag klivit tillbaka in i vardagen. Dessa lediga dagar har verkligen varit helt underbara och otroligt välbehövliga. Trots att jag gärna fortsatt att njuta av dem ännu ett tag, är det samtidigt skönt att vara tillbaka i vardagen med alla dess rutiner igen.
    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, båda delarna är sköna.. även om jag haft svårt att komma upp på morgnarna, men det är skönt att man är tillbaka i en vardag man trivs med.
      Kramar från Liv

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen