onsdag 29 juli 2015

En helg längre än andra...



... tillbringar jag i Dalarna.  Det är några dagar sen jag kom hem men den alstrar fortfarande energi och värme i mig. 

Den är självklart inte längre i tid men i känsla, kanske är det att jag just nu känner mig mer närvarande i nuet men den känns längre än de 48 timmar jag befinner i min uppväxts landskap. 




Dalarna, sådär vackert och rogivande. Det är tryggt att komma hem till en miljö där man känner varje vinkel och vrå. Jag njuter doftande kaprifol i mammas trädgård som spricker av växtglädje. 





Regnet har verkligen mättat jorden så växtligheten exploderat och det är så vackert. Mitt rum doftar rosor. Min kärleksfulla mamma har ställt in en vas med rosor från trädgården och jag somnar och vaknar till rosdoft och den vilsamma tystnaden som byn omges med. Det är en vacker plats och här bor några av mina viktigaste människor i livet.





Jag vaknar till min mammas sång nere i köket, det är ett fint sätt att starta dagen - med sång. När jag kliver upp sitter hon i trädgården och äter frukost samtidigt som hon läser en bok. Jag gör henne sällskap där. Sådana morgnar saknar jag att inte bo i hus och på en naturnära plats. 




Jag möter min bror, hans fina sambo och världens finaste lilla Louie som närmar sig 4 månader. Han är så fin och med en glimt i ögonen som gör att jag anar att det kommer bli mycket bus i hans liv. Han bär "Life is good"-tröjan som jag köpte på Hawaii och som han fick som en välkommen till livet present av mig. 




Huset som blev deras nästan samtidigt som han föddes har fått deras detaljer och de har skapat sitt hem. Jag tycker så mycket om att hänga med mina syskon, de är så härliga personer var och en på sitt eget vis. Som den storasyster jag är så är jag stolt över dem alla, deras förmåga att följa drömmar och de berikar mitt liv.




Det är en vacker helg som ger mig energi. Natur, möten och kultur möter mig i en skön kombination samtidigt som jag får många vilsamma stunder. Det är en av mina hemplatser i världen där min växtkraft fått blomstra och som fyller mig både med inspiration som med frid. Jag reser bort och kommer hem. Det är skönt att ha många platser och underbarlingar att komma hem till. 









2 kommentarer:

  1. Fina Dalarna! Det var längesedan, men jag har också fina barndomsminnen därifrån.

    SvaraRadera
  2. Precis så är det, skönt och gott att ha många platser och underbarlingar omkring sig och ibland att fly till tänker jag för mig själv. Låter som en underbar helg och utställningen i Leksand låter verkligen intressant men jag har ju en bit dit så tyvärr. Du ska ha en fortsatt fin sommar. Maria

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen