torsdag 28 januari 2016

Jag vill ha en buddha som utstrålar närvaro..



... skriver min syster till mig i ett mail i Indien.

Jag hittar en Buddha som är både större och tyngre än väntat men som jag vet att jag kommer ångra om jag inte tar hem till henne. För den är den mest närvarande Buddha jag sett. Hon tycker om den och jag med. Min syster förtjänar det finaste och önskar sig inte många saker så när hon gör det vill jag gärna uppfylla hennes önskan. Den vakar över henne när jag inte är där.

Närvaro. Har tänkt en del på det. För jag är mer närvarande i nuet än vad jag brukar vara och jag kan inte svara på varför. Jag har ett annat lugn inom mig just nu, som så klart rubbas ibland men jag bär något vackert fridfullt inom mig och jag hoppas det bygger ett litet bo. Som säkert kommer behöva tätas ibland för livet är inte ett statiskt tillstånd och lugn kan ruckas. Men som får finnas där i närvaron just nu, i en annan stund är det något annat. 

2 kommentarer:

  1. Vilken fin Budha! Den ser så mild och kärleksfull ut! Härligt att du känner dig så närvarande i nuet! Känna frid inom sig är en underbar känsla!
    Stor kram till dig fina människa!
    M.E

    SvaraRadera
  2. Fin Buddha! Har också två, en inne, en ute bland växer och blommor :) Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen