fredag 30 december 2016

Hemma igen...

.. och jag funderar vad det egentligen innebär att komma hem.

Är det att vara i lägenheten jag bor i? Staden jag älskar? Eller möta stjärnströsslaren i hans del av stan? Jag känner att jag bär min hemkänsla med mig och den inte är så beroende vart jag är eller vem jag träffar. Jag vet att det är annorlunda för dem som är hemkära men jag är mer av en nomad med flera hemplatser, jag känner mig hemma i Gällivare (där jag föddes), Häradsbygden (där jag växte upp), Göteborg (där jag bodde några år), Barcelona (som jag älskar) och Hawaii (som överrumplade mig).

Jag bär liksom hemkänslan med mig men är jag för mycket på språng så tappar jag den var jag än befinner mig i världen, jag behöver landa i tanken och platsen innan jag känner mig hemma. Detta innebär dock inte att jag känner mig hemma på alla platser även om jag landat i tanken. Det är något speciellt med platser och det är inte alltid man kan förutse vilka som ska fånga en.

Var känner du dig hemma? Vilken plats fångar dig? Vad väljer du att kalla hemma? Vilka platser ger dig energi?


1 kommentar:

  1. Hemma är ju där jag bor :) Men förut var hemma alltid hos mamma och pappa också, ursprungshemmet liksom. Men när mamma gick bort så finns den känslan inte kvar längre och pappa flyttade, dubbelförlust av ett hem. Andra ställen som jag inte kallar hem men som jag gillar är Säfsen och Kreta.Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen