onsdag 11 juni 2008

Ett sommartecken i regnet- Sommarpratarna!


Å så har det då ÄNTLIGEN tillkännagetts vilka som blir årets sommarpratare (www.sr.se/sommar) i Sommar i P1. Vad jag längtat!!

Sommarpratarna har blivit en av mina laster, eller snarare besattheter under de senaste åren. Jag lyssnar på ALLA program. De jag missar i direktsändning lyssnar jag på via webben eller laddar ner utan musik till min I-pod. Inte bara det.. jag lyssnar om de jag tycker om.. för det är ju så fantastiskt att man alldeles gratis och lagligt får ladda ner alla sommarprogram från 2005 och framåt. Japp, jag har lyssnat på de också och ibland laddar jag ner gamla favoriter och njuter av i mp3'n så när andra har November så har jag sommar :)

Vad är det som jag tycker så mycket om? Jo, vad en person väljer att berätta och vilken musik de spelar när de har 1 timme och 25 minuter till sitt förfogande. Ett tag gick jag till och med runt och frågade min omgivning vad de skulle berätta om de var sommarpratare (jag sa ju att jag är besatt) och fick många intressanta svar. Själv vet jag inte, det finns så mycket jag vill säga...

Det ska bli spännande att se vad årets Sommar i P1 kommer att innebära, det kan nog bli en del inlägg. Det enda jag tycker är tråkigt är att jag hade önskat några sommarpratare men ingen av de är med så jag kommer att fortsätta önska. Vilka jag vill höra? Bland annat skulle jag vilja veta vad samekvinnan Laila Spik vill berätta om sitt liv och sin samiska kultur, jag skulle vilja höra Klas Hallberg berätta om varför han tycker att vi ska hångla mer och glappa i massor. Men jag skulle även vilja lyssna till Ove Wikströms klokheter när hans mörka norrländska stämma ljuder i etern. Så jag kommer att önska igen nästa år och i år luta mig tillbaka och lyssna på vad årets sommarpratare vill berätta när de får chansen...

5 kommentarer:

  1. Va kul! :-) Ibland är det hittligt ;-) ha de gott.... vi "ses".

    SvaraRadera
  2. Åh det var jättegulligt tänkt, men har redan en kopia på gång från min moster :) Men tack så hemskt mycket ändå!
    Kram Madde

    SvaraRadera
  3. Inte visste jag att man kan ladda ner så långt tillbaka. Trots goda föresatser brukar jag missa de flesta. Nu kan jag ju ta igen det :)

    SvaraRadera
  4. Jojjo, du är nog sannerligen en riktig sommarpratarstalker! Hihihi

    SvaraRadera
  5. Madde: Då kommer den väl till pass en dag när någon annan vill ha den..

    Malve: Visst är det fantastiskt! Finns mycket klokskap i de programmen, tyvärr får musiken inte vara med men de kloka orden är alldeles gratis.

    Anonym: Du har nog helt rätt ;)

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen