måndag 4 juni 2012

Sticka till små-gör en skillnad!


En av mina vänner har bestämt sig för att göra en skillnad vill du vara med?

Såhär beskriver min vän Karolina sitt stickprojekt:

För 18 år sedan reste min mamma Kersti till Gwanda i Zimbabwe, för att göra en skillnad. Hon arbetade med att utveckla skolbibliotek på landsbygden. Hon samarbetade med bibliotekarien Jackson Ndlovu, som också tror på att demokrati kommer genom att kunna läsa. De har sedan 1994 arbetat för att göra skillnad, sprida demokrati och kunskap samt visat oss och många andra att det går att arbeta i småskalighet och att det är den lilla tanken, handlingen som gör skillnad för andra människor.

De driver en blogg tillsammans http://edwardndlovulibrary.webblogg.se/ och många små projekt, studiecirklar och bokboxar ut till skolor. Från en engagerad svensk familj kommer pengar till bl a. ett kycklingprojekt. Kersti stickar också sjalar, strumpor och vantar som hon säljer och de pengarna går till skol-biblioteksutveckling. Läs mer på kreativa Ks blogg: http://kreativak.wordpress.com./

Projektet Sticka till små handlar om att vi kan, var och en, med små medel, göra en skillnad.

I februari fick jag en dotter och kom på att jag kunde sticka små barnkläder och skicka till Zimbabwe. I maj träffade Kersti Mr. Ndlovus dotter, som utbildar sig till präst, och träffar familjer i fattigdom och nöd, några har AIDS, några endast fattiga. Hon delade ut kläderna och fick ett mycket positivt bemötande, vilket gav oss följande idé:

Vi stickar barnkläder, mössa, tröja/kofta, strumpor eller något annat en nyfödd liten kan behöva och skickar till Sipi, (Ndlovus dotter) som delar ut till den som behöver det mest. Enkelt eller hur? Vi skickar 4 ggr/ år och tanken är att det inte ska finnas en enda mellanhand, mellan oss och Sipi. Vill vi utöka projektet går det att göra hur stort som helst med att köpa vaselin och tvål från lokala kvinnliga producenter, produkter som behövs för att sköta hygienen i en blöjrumpa och samtidigt stödja en studiecirkel.

Projektet är nystartat och behöver flera engagerade personer som stickar och kan tänka sig att skänka utan att förvänta sig någon ersättning mer än glädjen att sticka och ge bort samt få återkoppling om hur projektet fortlöper. Projektet finns än så länge i Stockholm, Hässleholm, Norrköping samt i Budapest/Ungern och på Facebook Är du intresserad?

/Karolina





Om du är intresserad så kan du antingen kontakta nämnda bloggar eller kontakta mig så vidarebefodrar jag det till Karolina. Om ni vill ha enkel stickbeskrivning kan Karolina bistå med det.


10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Verkligen :) Och inga mellanhänder och varje plagg tas tacksamt emot.

      Radera
  2. Ska tipsa en vän som är duktig :)

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra! Kollar om jag känner någon som kan.

    SvaraRadera
  4. Hej! Fick tips via fb och cicci N. Jag vill jättegärna vara med. Mylinde@gmail.com kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack My! Jag ber Karolina kontakta dig :)

      Radera
  5. Tjohoooo... Precis min grej :) jag har aldrig stickat direkt i hela mitt liv men har heller aldrig haft en lika stor morot till att lära mig som ni nu gett mig... Jag vill va med :)

    gi_lina@hotmail.com

    Carolina

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen