lördag 7 februari 2009

Dreams don't break...

They begin and they end. And then they begin again...

Det ordspråket tycker jag om för drömmar förändras ibland på vägen och om en dröm inte går i uppfyllelse så får man hitta en ny. I veckan gick en dröm i uppfyllelse. Jag fick drömjobbet som jag skrivit om tidigare... MEN jag kommer att tacka nej till det. Varför då? Jo, för att plötsligt dök ett annat jobb upp som egentligen var ännu mer ett drömjobb. Där ska jag jobba.

Visst är det märkligt, helt plötsligt står man med TVÅ bra jobberbjudanden efter att ha varit arbetssökande på heltid sedan i Juni (om man bortser från min kortare projektanställning i höstas). Så under de senaste dagen har tankarnas kugghjul snurrat ganska fort. En hederlig gammal lista med fördelar och nackdelar gav mig bättre överblick. Sen pratade jag med vänner och familj för att känna efter och nu tog jag det som i maggropen känns rätt och där jag kommer att få använda mest coaching.

Och till er som gillar sammanträffanden så ska jag nu berätta om hur jag fick det här jobbet:

Vissa av er kanske minns att jag i somras var på en intervju för ett intressant tjänst som coach i ett projekt som jag inte fick även om jag var nära. I Januari så mailade jag projektledaren och berättade att nu är jag diplomerad coach och att hon gärna fick tipsa om ett jobb dök upp eller lämna ut mitt nummer. Hon mailade till svar att hon mailat de projektledare och chefer som hon samarbetat med och berättat att jag var en diplomerad coach som söker jobb.

Så för lite mer än en vecka sen kommer ett mail från en projektledare som berättar om deras projekt som behöver en coach och frågar om jag är intresserad av att komma och träffa dem. Det är klart jag är! Jag skickar in en ansökan och träffar dem och känner att det verkligen är ett jobb som verkar superspännande på många vis.

Ett annat roligt sammanträffande kring samma jobb är att en av mina vänner börjat arbeta inom en annan avdelning i samma kommun och pratat om det här projektet och sagt hur bra jag passar till det. Dessutom så har hon sagt det till sin chef (som blir min chef också) men han visste ju inte att det var samma person när de kontaktade mig utan hon gick in och förklarade det för honom. Det är en liten värld även i Stockholm ibland...

Dags att drömma nya drömmar likt den thedrickande älvan i en prickig kopp på bilden som Mindi har skickat till mig. Drömmar är till för att drömmas, om och om igen.

25 kommentarer:

  1. åh vad kul!
    vad glad jag blir för din skull!!!
    grattis grattis!
    lycka till :)

    kramelikramar till dig

    SvaraRadera
  2. GRATTIS!!
    Vad glad jag blir för din skull.
    Ibland trillar allt på plats och man funderar över varför man oroade sig för det och inte bara njöt av den ofrivilligt lediga tiden.

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt för dej, blir verkligen glad när jag läser. Vad menade du med att kolla upp vad de egentligen erbjuder? kramis

    SvaraRadera
  4. Grattis! Ännu ett levande bevis på att det inte är farligt att följa sin magkänsla!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Grattis och ett stort sådant. Då kan jag släppa mina tummar för dig nu då? När det gäller jobbet, alltså...

    SvaraRadera
  6. Livet är sannerligen ett märkligt ting... och ibland är det ting med rena ketchupeffekten!
    Det är då man håller tummarna för att det är en ketchup som man tycker om... bra ting, eller dåliga ting!
    Så stort grattis till TVÅ bra ting!

    Varm kram.. och lycka till!

    SvaraRadera
  7. Helt otroligt vilka sammanträffande! Och grattis supermycket till jobbet!!!

    SvaraRadera
  8. Ja, världen krymper när tilliten ökar. Krymper i bemärkelsen att saker och ting börjar hänga ihop och falla på plats av sig själva...

    Lycka till på nya jobbet!

    /Svante

    SvaraRadera
  9. Grattis! Så härligt att ha två bra jobb att välja mellan! :)

    SvaraRadera
  10. Nämen vad ROLIGT!!!! Jag tvivlade inte en sekund!
    Så..har du "fått" det andra jobbet nu, är det klart?
    Vad spännande.... grattis
    kram

    SvaraRadera
  11. Grattis vännen till ditt nya jobb.
    Vad glad jag blir för dn skull.=)
    Du kommer helt säkert att bli en otrolig tillgång.
    Ha en skön söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Lady Thirty: Tack söta du! Det känns så himla skönt..

    Maria: Tack. Precis så är det.. även om jag njutit en del så har ju ovissheten ofta varit närvarande och ibland lagt lite trista gråa toner.. fastän jag vet att det löser sig tillslut.

    Ida: Tack sötis! Jag menar att du kan ju alltid lyssna på vilken lön, arbetstider, arbetsuppgifter etc innan du bestämmer dig. Men om du redan nu vet att det inte är intressant då behöver du ju inte gå vidare.

    Malve: Precis.... för om jag inte gjort det så hade jag inte blivit erbjuden de här tjänsterna...

    Andrej: Tack! Nej nu är det klart med tumhållande för min del men tack för att du gjort det för lilla min skull..

    Elisabeth: Tack och visst är ketchupeffekten märklig nånstans ändå?

    Katinka: Javisst är sammanträffandet coolt.. och tack söta du!

    Visa vägen: Precis så är det.. men ibland glömmer jag bort det.

    Anne: Välkommen hit! Å tack, visst är det lyxigt...

    Surya: Precis. Jag fick båda så det var upp till mig att välja och då gick jag efter magkänslan.

    Varm kram till er alla
    /Vida

    SvaraRadera
  13. grattis. skönt att få sitt drömjobb. kul gumman.
    många många kramar och grattis

    SvaraRadera
  14. Heter du Vida som tilltalsnamn? En kompis dotter heter det, inte så vanligt, men fint!

    SvaraRadera
  15. Så roligt och woaw liksom att ha två bra jobb att välja mellan. :)

    Samtidigt som det är roligt så är det ju ändå ett svårt val som man inte gör på en kvart.
    När börjar du????

    Stor kram
    M I ND I

    SvaraRadera
  16. Det låter verkligen härligt! Livet går dina vägar nu :-) Kramar...

    SvaraRadera
  17. UNDERBART UNDERBART UNDERBART!!!! Åh så roligt, skööööönt och toppen! Kan inte vänta på att få höra mer om drömmarnas drömjobb!!
    Grattiskramar i massor från mig!

    SvaraRadera
  18. Chissra: Tack världens sötaste Chissra och tack för allt peptalk du gett mig längs vägen.

    Anne: Nej det gör jag inte. Kallades det när jag bodde i Spanien för de tyckte Liv var för krångligt och på spanska heter liv just Vida. Det är ett bloggnick helt enkelt.

    Mindi: Tack söta du. Börjar ganska snart men det är inte utsatt exakt dag ännu. Ska prata med min nya chef imorgon.

    Lallis: TACK! Ett stort tack!

    Gisan:.. å jag går livets vägar.

    Carrroline: Klart du ska få höra mer när vi ses! Å tack underbara för allt stöd längs med vägen.

    Kramar till er alla.

    SvaraRadera
  19. Men hjälp det här inlägget har jag missat totalt. Så här blir det när jag ska vara ute och slarva runt i Sverige hihi
    nu återstår för mig att buga och GRATULERA från botten va mitt hjärta
    GLAAAD för din skull gumman
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  20. Grattis tjejen, du är SÅ modig! Glad att det lönar sig att lämna det "trygga" ibland och satsa på något man verkligen vill. Du inspirerar säkerligen flera!
    Kramen,
    Nadja

    SvaraRadera
  21. Livskrafter: Tack söta du! Det är väl skönt att åka på semester och totalt glömma datorer för en helg.. och du får ju reda på det nu.

    Nadja: Tack! Kände mig inte så modig utan det kändes som något jag bara MÅSTE göra men visst är det modigt egentligen men man måste ju våga göra det man vill. Men det har väl även du gjort?

    Kramar

    SvaraRadera
  22. Å vad jag blir glad!! Nästintill tårögd för din skull, så roligt och så härligt att du kan följa känslan i magen och att allt ramlar på plats!! Det är något som styr...fast man inte tror det..:)

    Jättegrattis! Varma kramar!!

    SvaraRadera
  23. Men vad kul Liv, grattis till jobbet. Du kommer säkert att glänsa:-)

    Kram Annelie

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen