fredag 27 mars 2009

Vi är alla ute på en rymdresa....

... och vårt rymdskepp är jorden.

Vilken fantastisk insikt astronomen Marie Rådbo bjuder mig på i sitt sommarprogram från 2005. Jag stannar mitt i steget och tittar upp på den blå himlen och inser att jag är en astrounat, en rymdfarare i universums oändliga marken. Jag har inte sett det så men tänk att jag varje dag vandrar omkring på rymdskeppet jorden och deltar i en rymdresa. Det är magiskt.

Men vi är ju magiska varelser inser jag när Marie påminner mig om att vi är stjärnornas barnbarn eftersom vi alla har vårt ursprung i stjärnstoft. Stjärnstoft. Ett av de vackraste orden jag vet och även en av mina favoritfilmer. För då är det ju sant som jag tror, att vi alla är stjärnor inombords och vi har alla samma lyskraft när vi är i vårt rätta element. Ingen kan heller ersätta en annan stjärna för alla har sin plats i universum. Min fina Gorjuss-tavla kommer att påminna mig om det.

Så alla ni stjärnbarnbarn på er resa genom rymden glöm inte att ni alla kan sprida stjärnströssel och dansa längs med era egna vintergator. Rymdresan fortsätter och livet likaså och stjärnhimlen är uppspänd runt sina barnbarn. Stjärnhimlen är nämligen vårt fönster mot universum.


15 kommentarer:

  1. Tack för dina stjärnögon..du strödde glädjeströssel på mig :) varm kram!

    SvaraRadera
  2. Stjärnströssel, vilket magiskt ord.

    SvaraRadera
  3. Stjärnströssel, vilket magiskt ord.

    SvaraRadera
  4. Åh du skriver alltid så fina inlägg som gör mig glad att läsa!
    Det är bra att minnas vilken magisk värld detta är!

    SvaraRadera
  5. Åh, så vacker, så insiktsfullr och så poetiskt! Underbart!

    Ja, tänk om vi alla kunde få skina och tillåta varandra att få skina!

    Det här var underbart vackert, ytterligare någonting som jag kommer att bära med mig!:.))

    SvaraRadera
  6. Angående sommarpratare: Christer Olsson skulle jag gärna lyssna på. Snacka om att få lära sig positivt tänkande och mental styrka. Och rolig så tårarna sprutar.
    http://www.utvecklingspoolen.se/utveckling/index.html

    SvaraRadera
  7. Underbart vacker känsla som bär en hel del sanning...visst är vi alla mirakel av stjärnstoft.
    Ha en vacker dag min vän
    kramar och ljus
    Emma

    SvaraRadera
  8. Ja så klart. Underbart skrivet. Vi är alla stjärnornas barnbarn något att komma ihåg när vardagen hotar att sluka en.
    kram

    SvaraRadera
  9. DU är en stjärna. DU spred ditt stössel över mig så det bar mycket nu på morgonen! Tack snälla lilla stora stjärna för dina ord, både här och borta hos mig.... för du vet hur det är, när man befinner sig i ett mindre stjärnfall så är det lätt att förlora sitt fäste där på stjärnhimlen!

    Varm varm kram...

    SvaraRadera
  10. Japp,jag är ett stjärnbarn... av stjärnstoft... och med stjärnögon

    :)

    SvaraRadera
  11. Så många fina och kloka ord i ditt inlägg. :) Av någon anledning tycker jag dock att det är lite läskigt med rymden.... vet inte varför men jag tycker det. ;)

    Kram kram
    M I N D I

    SvaraRadera
  12. Jag får svindel! är alldeles för höjrädd för att vilja vara ombord på ett rymdskepp.

    SvaraRadera
  13. Åhh, vad fint Vida! Man blir ju inspirerad när man läser det. Dags att inse både sin litenhet och sin storhet på denna vår jord. Tack för det!

    SvaraRadera
  14. Mmmm, ja vackra ord,, magiska ord :) Jag gillar,,,trofast :) det är ett magiskt härligt ord för mig,,, lite blandning av kärlek, längtan, trohet, ömsesidighet,,,Mmm, ja,,,lite av allt det goda :)

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen